retro fiets

Wie hip door de stad fietst, doet dat tegenwoordig het liefst op een oud vehikel. De fiets is een stijlobject geworden, met veel aandacht voor retro.

Het succes van de avondcursussen fietsen maken toont aan dat we graag terug zelf de handen vuilmaken, om met een statement rond te rijden: ik zorg zelf voor mijn fiets. We vallen voor een oude Flandria of Peugeot, het liefst met wat werk aan. Oude kaders worden herspoten, en we speuren tweedehandssites en beurzen af op zoek naar onderdelen. Voor wie niet zo handig is, is nieuw retro het sleutelwoord.

Staal is populair

Natuurlijk is niet iedereen zo handig. De fietsfabrikanten spelen graag in op deze rage. Peugeot bijvoorbeeld doet zijn legendarische dambordmotief terugkeren in de LR01 (€ 749) in zijn Legend-reeks. De Peugeot is een aluminium model, maar het valt op bij de retrofietsen hoe populair staal wel is. Het Belgische Vaneenooghe heeft van staal zijn specialiteit gemaakt, met aan de ene kant de Jaegher racefietsen en aan de andere kant de ‘Main d’Or’ lifestyle- en stadsfietsen. Al ligt de prijs voor deze fietsen wel wat hoger.

Fixie op zijn retour

De ‘fixie’, een racefiets met slechts één versnelling, lijkt inmiddels al weer wat op zijn retour. Die is beroemd geworden door de fietskoeriers, voor wie een fiets met vaste pion de goedkoopste vervoersoplossing was. Een vaste pion houdt in dat het tandwiel achteraan vastzit op de naaf. Remmen doe je dus door tegendruk te geven met de pedalen. De wetgever beschouwt zo’n fixie met vast verzet echter als een fiets zonder remmen en laat hem niet toe in het verkeer. Daar hebben de fabrikanten een oplossing voor gezocht, door fixies met vrijloop en klassieke fietsremmen in de verkoop te brengen. Bovendien opteert de nieuwe generatie fietsbezorgers voor andere fietsen, waarbij de laadmogelijkheden van doorslaggevend belang zijn.

Retro van Belgische bodem

Het Belgische Achielle speelt volop in op de trend met stevige retro stadsfietsen, compleet met dikke banden en klassiek aandoende verlichting. De techniek is wel modern, met naafdynamo en naafversnellingen naar keuze. De opbouw van fiets en frame verloopt bovendien helemaal in eigen land. Het merk probeert ook in te spelen op modetrends, met beperkte reeksen zoals de Omer. Die beschikt zelfs over houten velgen, die in Italië worden gemaakt. In de velgrand vind je wel carbon terug. De oplage is beperkt tot 50 stuks, de prijs is navenant: € 1450.

Wat is je budget?

De prijzen voor een hippe fiets zijn afhankelijk van je eisen. Je vindt al een tweedehands racefiets voor minder dan 100 euro. Wil je nieuwe ‘retro chic’, dan tel je gemakkelijk 600 tot meer dan 1300 euro neer.

Tip

Is een retro vehikel niet jouw ding? Lees dan onze tips rond elektrische en plooifietsen en rond racefietsen en mountainbikes.

Vorig artikelHier vier je carnaval in Duitsland
Volgend artikelRyanair start met vluchten naar Jordanië