dieselrijders

In drie jaar tijd zijn de fiscale lasten voor dieselrijders met 30% gestegen, terwijl benzinerijders 5% minder moeten betalen. Toch is niet iedereen zo maar beter af met een benzine.

Al in 2012 veranderde de overheid het geweer van schouder. Sindsdien wordt de inschrijvingstaks (BIV) gebaseerd op milieucriteria. Daardoor is het nu duurder om een dieselwagen in te schrijven dan een benzinewagen. De afgelopen drie jaar zijn er bijkomende maatregelen genomen. Zo is er sinds 1 januari 2016 een nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting, er kwam een stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen voor benzine en diesel via het cliquetsysteem en er ontstonden lage-emissiezones in Antwerpen en Brussel, die in 2020 ook opduiken in Gent, Mechelen/Willebroek en Hasselt. Om de impact van de fiscale maatregelen te illustreren, heeft VAB voor zes wagens becijferd wat ze kosten aan accijnzen en verkeersbelasting in respectievelijk 2015 (vóór de fiscale wijzigingen) en 2018. Daarbij werd rekening gehouden met het werkelijke verbruik (gemeten in het dagelijkse verkeer) en een gebruiksperiode van acht jaar aan 15.000 kilometer per jaar. Beide cijfers komen overeen met het Belgische gemiddelde.

De nieuwe verkeersbelasting

Bij de invoering van de nieuwe verkeersbelasting werden nieuwe normen gehanteerd. Ten eerste de cilinderinhoud van de motor, die vaak in het nadeel van de dieselwagen speelt, omdat deze meestal is uitgerust met een zwaardere motor in vergelijking met de moderne benzinewagen, waarvan de cilinderinhoud de laatste jaren sterk is afgenomen. Zeker bij kopers van een SUV kan dat een groot nadeel zijn. Voorts spelen ook de CO2-uitstoot en de Euronorm een rol. Daardoor betalen de nieuwste wagens minder dan de oudere, meer vervuilende. Verder is er in de berekening een bonus voor benzinewagens en een malus voor dieselwagens. Bij de vergelijking tussen 2015 en 2018 zien we dat de dieselrijder tussen 13 en 22% meer aan verkeersbelasting betaalt. De benzinerijder betaalt 9 tot 17% minder.

De stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen

Om het prijsverschil tussen diesel en benzine op te heffen, heeft de overheid ervoor gekozen om de accijnzen op diesel te laten stijgen en die op benzine te doen dalen. Dat gebeurt via een cliquetsysteem. Bij een daling van de dieselprijs wordt niet de hele daling doorgerekend, maar wordt een stuk van de daling omgezet in hogere accijnzen. Bij benzine is het andersom. Daar wordt een stijging van de prijs voor een stuk omgezet in een daling van de accijnzen. Op dit moment zijn de accijnzen nog niet gelijk, maar tegen de zomer wellicht wel. Ondanks de accijnsaanpassingen zullen de benzinerijders nog steeds meer betalen, omdat een benzinemotor meer verbruikt dan een gelijkwaardige diesel. Een dieselwagen kost in aankoop dan weer een pak meer en die hogere aankoopprijs kan tegenwoordig nog nauwelijks terugverdiend worden met het lagere verbruik van een dieselmotor. Uit de berekeningen blijkt dat door de gelijkschakeling van de accijnzen de dieselrijder 28% meer accijns betaalt en de benzinerijder 2% minder.

De cijfers opgeteld

In onderstaande tabel werd het effect van de fiscale wijziging (accijns en verkeersbelasting) opgeteld. De fiscale factuur stijgt gemiddeld met 30% voor de dieselrijder en daalt gemiddeld met 5% voor de benzinerijder.

2015
2018
verschil %
verschil €
Ford Mondeo
diesel
4743
6150
+30%
1105
benzine
7544
7255
-4%
Mercedes B
diesel
4680
6063
+30%
1508
benzine
7949
7551
-5%
VW Golf
diesel
5088
6577
+29%
-246
benzine
6725
6331
-6%
Opel Corsa
diesel
4336
5647
+30%
604
benzine
6561
6251
-5%
Peugeot 208
diesel
4962
6369
+28%
68
benzine
6814
6436
-6%
Audi Q3
diesel
6981
9161
+31%
-1950
benzine
7516
7212
-4%

Bij vier wagens (groen) heeft de dieselrijder op dit moment een voordeel en voor twee wagens (rood) de benzinerijder. Wie een auto koopt, mag zich echter niet blind staren op deze cijfers. Bij deze vergelijkende test is de meerprijs voor een dieselwagen gemiddeld 1658 euro. Bovenstaande vergelijking toont aan dat die meerprijs nooit kan terugverdienend worden, want het verschil in prijs ligt steeds onder de 1658 euro. Wat opvalt, is dat vooral kleine gezinswagens in hun dieselversie een stuk duurder geworden zijn sinds 2015. Gemiddeld steeg de meerprijs met maar liefst 53%. Kleine dieselwagens bieden daardoor nog maar zelden een financieel voordeel tegenover de benzinevariant. Moeten we daarom met z’n allen sowieso naar benzine grijpen? Zo eenvoudig is het niet. Wie een auto koopt, moet goed rekenen. Bij grotere wagens zoals een SUV en monovolume kan diesel nog een voordeel bieden, omdat hun benzinevariant veel meer verbruikt. Ook wie grote trekkracht nodig heeft of echt veel kilometers maalt kan nog opteren voor een diesel.

De invoering van lage-emissiezones

In 2017 voerde Antwerpen als eerste stad een lage-emissiezon in. In 2020 wordt de norm verstrengd, en dat zal in de eerste plaats de dieselrijders treffen. Vanaf 1 januari 2020 mag enkel nog een Euro 5 diesel (of hoger) een LEZ binnen. Volgens een berekening van VAB betekent dit dat bijna 900.000 dieselwagens niet langer steden als Antwerpen, Gent, Hasselt en Mechelen/Willebroek in mogen. Deze maatregel komt er bovenop de stijging van de fiscale factuur voor de dieselrijder. Wat het concrete effect zal zijn op de restwaarde van dieselwagens is moeilijk te voorspellen, maar het zal wellicht leiden tot een daling van de waarde. Nu al merken verkopers van tweedehandswagens dat de vraag naar benzinevoertuigen veel groter is dan het aanbod, waardoor de prijs van benzinewagens stijgt en die van dieselvoertuigen licht daalt.

Tip

Op de website van de Vlaamse overheid kun je alvast de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting berekenen van elke wagen.

Lees ook

Tot enkele jaren geleden was een dieselwagen het ‘groene alternatief’, maar plots zit de dieselmotor in het verdomhoekje. Lees hier waarom een dieselwagen niet meer ‘groen’ is.

Vorig artikelMet het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk
Volgend artikelFord heeft zijn nieuwe Focus klaar