Wat met onze vakantieplannen en reizen na corona?

Vier jaar geleden kreeg de reisindustrie in ons land een zware klap met de aanslagen op de luchthaven in Zaventem. De opdoffer die de reissector nu te verwerken krijgt door het coronavirus, zal nog zwaarder – en langer – doorwegen. Hoe redden we onze zomervakantie? We vroegen het aan Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder Vereniging Vlaamse Reisbureaus en keken naar de nieuwe regelgeving rond tegoedbons die de overheid heeft uitgewerkt.

Het gebruik van tegoedbons is vorige week goedgekeurd. Een redmiddel voor de reissector?

Wat met onze vakantieplannen en reizen na corona?“Als je als organisator een reis niet kunt uitvoeren, dan ben je wettelijk verplicht de klant binnen de veertien dagen terug te betalen. Dat is ook logisch. Maar deze situatie kan de reissector niet aan. Idealiter vergoed je pas wanneer je de gelden van je leveranciers terugkrijgt – denk aan luchtvaartmaatschappijen en hoteliers. Maar dat gebeurt in dit geval niet. Als reisorganisator heb je alles vooruitbetaald, dus dat geld heb je niet op je rekening staan. Als je dan de regelgeving zou volgen, moet je gegarandeerd de boeken neerleggen. Dus zijn wij naar de minister gestapt. Het systeem van de tegoedbons als betaalmiddel bij annulatie van pakketreizen geeft ons momenteel ademruimte, maar vroeg of laat zullen we dat geld toch moeten ophoesten. Positief is dat de reizigers met de tegoedbon gedekt zijn aangezien de verzekeraars deze mee dekken. Intussen pleiten wij bij de regeringen voor een noodfonds, om de schade bij de reisorganisatoren te beperken. Voorts hopen we dat alle spelers het spel correct spelen. Als bijvoorbeeld een hotelier op dit moment de betaalde bedragen niet kan terugstorten, hij wel wil garanderen dat de geboekte nachten op een latere datum kunnen opgenomen worden.”

Zijn er voorwaarden verbonden aan de reischeque?

“De tegoedbons worden uitgereikt door de reisorganisatoren zelf, en je dient ze dan ook bij diezelfde reisorganisator te gebruiken. Het staat niet letterlijk zo in het Ministerieel Besluit, maar de geest van de tekst geeft wel aan dat je bij voorkeur dezelfde vakantie, hetzelfde verblijf, kortom, dezelfde vakantie boekt.”

“Het systeem van de tegoedbons geeft ons momenteel ademruimte, maar vroeg of laat zullen we dat geld toch moeten ophoesten. Positief is dat de reizigers met de tegoedbon gedekt zijn”

Kunnen klanten hun geplande reis ook annuleren?

“Nee, dat is niet mogelijk. Als mensen dat massaal zouden doen, zou dat de doodsteek betekenen voor de reissector. Het is ook niet de bedoeling dat er nu al tegoedbons worden uitgeschreven voor een geboekte zomervakantie. Het gaat enkel om reizen die nú geïmpacteerd zijn. De annulering moet ook rechtstreeks gelinkt zijn aan corona. Bijvoorbeeld, als Turkije zijn luchtruim sluit tot half april, dan kun je er niet op vakantie en dan heb je recht op een tegoedbon. Je kunt de tegoedbon ook niet doorgeven, hij staat op naam en is dus niet overdraagbaar. De tegoedbon is minimaal één jaar geldig, maar wij raden reisorganisatoren aan om verstandig om te springen met de periode. Wie deze paasvakantie zou vertrekken, moet de kans hebben om dat volgend jaar te doen, dus dan kun je de periode beter laten lopen tot einde paasvakantie 2021 bijvoorbeeld. Uiteraard moet je de termijn waarbinnen de vakantie kan worden opgenomen ook niet té lang laten lopen, anders blijft deze coronacrisis als een zwaard van Damocles boven onze hoofden hangen.”

Verwacht je door het coronavirus prijsstijgingen of net prijsdalingen?

“Dat is nog koffiedik kijken. Het hangt van zoveel factoren af. Van het aanbod in de eerste plaats. Het is niet ondenkbaar dat door deze coronacrisis bepaalde luchtvaartmaatschappijen of andere aanbieders over de kop gaan. Tegelijk denk ik dat er scherpe prijzen in de markt zullen gezet worden om het toerisme opnieuw aan te zwengelen.”

“Maggie De Block zei dat het nog veel te vroeg is om al uitspraken te doen over de zomervakantie. Dat doet me plezier”

Viroloog Marc Van Ranst adviseerde om dit jaar niet op zomervakantie te gaan. Wat is jouw reactie?

“Ik heb daarover met Marc gebeld. Zijn woorden zijn uit de context getrokken. Marc stelde in dat interview bij VTM dat mensen verstándig zullen moeten omgaan met reisplannen. Maar op dat vlak kan ik Marc en ieders bezorgdheid wegnemen, de verantwoordelijkheidszin in de Belgische reissector is enorm. Wij gaan veel verder dan wat Europa ons oplegt. Uiteraard zullen wij niemand naar Spanje sturen als daar nog corona heerst. Maggie De Block koos haar woorden voorzichtiger. Zij zei dat het nog veel te vroeg is om al uitspraken te doen over de zomervakantie. Het doet me plezier dat ze dat gezegd heeft, we moeten mensen geen angst aanjagen.”

Hoe zie je de toekomst van de reissector?

“Het toerisme is op mondiaal vlak stilgevallen. Dit is ongezien. Vliegtuigen staan aan de grond, cruiseschepen liggen aan de ketting… De impact is fenomenaal. Als we de virologen mogen geloven, heeft warm weer een positieve impact op het virus. Laten we hopen dat we dit snel onder controle krijgen, zodat we ook snel opnieuw kunnen reizen. Hoe de mensen zullen reageren, valt echter nog af te wachten. We hebben nu gedwongen ‘huisarrest’ en velen gaan daar creatief mee om, maar wat als we straks weer buiten mogen? Uiteraard hoopt de reissector de draad snel weer op te pikken, maar dat zal van de reizigers afhangen. Het lijkt me in ieder geval geen goed idee dat we straks met z’n allen de vakantie in eigen land doorbrengen, want dan zitten we met te veel personen op één plek en kan een virus weer de kop opsteken. Ik las dat Hong Kong de situatie in zes weken onder controle had. Ik heb er goede hoop op dat dat hier ook kan, zodat we straks weer op een doordachte manier kunnen genieten!”

Waar heb je als consument recht op?

Heb je als reiziger een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie en wordt je reis door de organisatie geannuleerd? Dan kun je kiezen tussen twee opties. Ofwel aanvaard je een voucher, die je binnen de twaalf maanden kunt gebruiken ofwel kies je voor een terugbetaling in cash. In dat geval geldt een wachtperiode van een jaar, en moet de reisorganisator binnen de zes maanden erna terugbetalen.

Alvast een beetje dromen?

Er komt een dag waarop we weer volop kunnen reizen, hopelijk heel snel. Inspiratie nodig? Check dan onze reisreportages boordevol concrete doe-tips en leuke adresjes.

 

Meer coronanieuws

Met deze series kun je toch nog een beetje reizen in coronatijden

Klassiekers met een reisbestemming in de hoofdrol

Wandelen en fietsen volgens de coronamaatregelen

Wat zijn de gevolgen van de coronamaatregelen voor de automobilist?