skiongeval Reizen

Tips om skiongevallen te voorkomen

Niets zo leuk als de bergen temmen! Maar je moet natuurlijk wel zonder kleerscheuren beneden geraken. Met deze tips kun je skiongevallen voorkomen.

09/02/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

1. Pas je snelheid aan

De belangrijkste regel om skiongevallen te voorkomen, is je snelheid aanpassen en anticiperen. De krokusvakantie is de populairste wintersportvakantie bij Belgen. Bovendien zullen er ook veel andere nationaliteiten op de piste te vinden zijn, aangezien onze krokusvakantie samenvalt met de voorjaars/carnavalvakantie in heel wat (delen) van onze buurlanden. Het zal dus druk worden op de skipistes, waardoor het risico op een botsing toeneemt. Pas dus steeds je snelheid aan en pas deze belangrijke regel toe: de skiër die van achteren komt, moet rekening houden met de skiërs voor hem en zijn spoor zo kiezen dat hij niemand in gevaar brengt.

2. Warm goed op en let op voor vermoeidheid

Het is erg belangrijk dat je je goed opwarmt, zodat je spieren al warm zijn voor je op de piste staat. In de namiddag is het risico op een ongeval 50% hoger dan in de voormiddag. Dat is vooral te wijten aan de vermoeidheid die gaat optreden. Ongeveer 38% van de skiongevallen gebeurt tussen 14 en 16 uur.

3. Verzorg je materiaal

Het is van groot belang dat je materiaal in goede staat is. Ook heel belangrijk is dat je skibindingen correct afgesteld zijn, zodat ze loskomen bij een val en de knie niet kan verdraaien. Daarnaast heb je ook verschillende materialen die de kans op blessures verminderen: knie- en polsbeschermers, skistokken met speciale polsbandjes die losschieten zodat je de skistok bij een val niet vasthoudt en de kans op een duimblessure veel minder is (een andere tip is je hand langs onder in de lus steken). En ten slotte: een goede helm is van levensbelang!

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief