Kun je de Gotthardtunnel vermijden op weg naar Italië en zijn de alternatieven sneller? VAB deed de test.
Elk jaar zorgt druk vakantieverkeer voor fileleed aan de Gotthardtunnel tussen Zwitserland en Italië. Is er een alternatief? VAB deed de test via vier verschillende routes: de Gotthardtunnel, de Fréjustunnel, de Mont-Blanctunnel en de Grote Sint-Bernardtunnel. We reden de vier verschillende routes op een filevrije zondag om zo een nulmeting te kunnen doen. Alle pauzes werden van de tijd afgetrokken zodat enkel de echte “rijtijd” overbleef. We vertrokken aan de VAB-kantoren in Zwijndrecht en reden naar het dorpje Torresina in Cuneo.
Naar Italië via de Gotthardtunnel
Het meest filegevoelige traject is de Gotthardtunnel, waar je op een zwarte dag tot 4 uur kunt verliezen. Niet enkel aan de tunnel zelf maar ook aan de grensovergang met Italië. Ook aan de grensovergang tussen Frankrijk en Zwitserland kun je op drukke dagen veel tijd verliezen omdat aan de douanepost je vignet gecontroleerd of aangekocht moet worden. Dat koop je dus beter op voorhand. Dit kan bijvoorbeeld in de VAB-webwinkel. De Gotthardtunnel is de enige die je niet moet betalen, waardoor de route ook de goedkoopste is.
Naar Italië van de Mont-Blanctunnel
Aan de Mont-Blanctunnel verlies je tijd doordat de aanloopstrook over bergwegen gaat en de tunnel smaller is. De route via de Mont-Blanctunnel is ook de duurste.
Naar Italië via de Fréjustunnel
Wie via de Fréjustunnel rijdt moet over de A6 Dijon – Lyon, ook wel “autouroute du soleil” genoemd, het meest filegevoelige traject van Frankrijk tijdens de zomermaanden. Bovendien kun je op drukke dagen vaak ook veel tijd verliezen aan de tolpoorten in Frankrijk. Wil je de lange wachtrijen aan de Franse péages vermijden, dan kun je online de Bip&Go Liber-t badge bestellen. Zo rij je vlot door de voorbehouden t-poorten. De betaling van het tolgeld gebeurt achteraf automatisch via een domiciliëring. De route langs de Fréjustunnel is dan wel niet de kortste in kilometers, ze is wel degelijk de snelste route. Ook op filegevoelige zomerdagen in het wisselweekend tussen juli en augustus. Zonder file is de tijdswinst met de Gotthardtunnel maar net een kwartier. Met file kan de tijdswinst oplopen tot drie kwartier. De route via de Fréjustunnel is de op één na duurste, enkel de Mont-Blanctunnel is nog duurder.
Naar Italië Grote Sint-Bernardtunnel
Op een drukke dag is de Grote Sint-Bernardtunnel geen goed alternatief: door het groot aantal kilometers (91km) op secundaire wegen, verlies je daar op filegevoelige dagen erg veel tijd. Ook op een fileloze dag win je amper tijd. Bovendien is het niet comfortabel rijden omdat je steeds bergop- en af moet op kronkelwegen. Deze route is in aantal totale kilometers wel de kortste.
Gotthardtunnel |
Fréjustunnel |
Mont-Blanctunnel |
Grote Sint-Bernardtunnel |
|
---|---|---|---|---|
Totale afstand |
1179 km |
1181 km |
1197 km |
1162 km |
Totale reistijd |
11u 07min |
10u 20min |
11u 14min |
11u 04min |
Secundaire wegen om tunnel te bereiken |
14 km |
18 km |
20 km |
91 km |
Knelpunten (op zwaarte) |
1. Tunnel
2. Grens Zwitserland-Italië 3.Grens Frankrijk-Zwitserland |
1. Tunnel
2. A6 Dijon – Lyon 3. Tolpoorten Frankrijk |
1. Tunnel
2. Tolpoorten Frankrijk |
1. Tunnel
2. Secundaire wegen |
File op drukke dag |
Tunnel: 2 u
Grens: 30 min |
Tunnel: 1 u
A6: 30 min |
Tunnel: 1u30 |
Tunnel: 1u
Sec. wegen: 1u |
File op zeer drukke dag |
Tunnel: 3 u
Grens: 1 u |
Tunnel: 1u30
A6: 1 u |
Tunnel: 2u30 |
Tunnel: 1u30
Sec. wegen: 2u |
Tijdsverlies op zwarte dag t.o.v. snelste route |
+45 min |
+0 min (snelst) |
+22 min |
+72 min |
Conclusie
De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.
Milieuzones?
Ook in Italië moet je rekening houden met milieuzones, de ZTL. Lees er hier meer over.
Tip
In Italië is de brandstof duurder. Tank dus nog zeker voordat je de grens oversteekt. Let ook op als je gaat tanken in Italië, want je kunt vaak kiezen tussen een ‘self-service’ pomp en een ‘servito’ (pomp met bediening). De brandstof is tot 10 eurocent per liter duurder als je kiest voor een pomp met bediening.
Leestip
5 mooie stops op een roadtrip door Zuid-Toscane