Italië Reizen

Hoe rijd ik het best naar Italië?

Kun je de Gotthardtunnel vermijden op weg naar Italië en zijn de alternatieven sneller? VAB deed de test.

01/07/2013
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Elk jaar zorgt druk vakantieverkeer voor fileleed aan de Gotthardtunnel tussen Zwitserland en Italië. Is er een alternatief? VAB deed de test via vier verschillende routes: de Gotthardtunnel, de Fréjustunnel, de Mont-Blanctunnel en de Grote Sint-Bernardtunnel. We reden de vier verschillende routes op een filevrije zondag om zo een nulmeting te kunnen doen. Alle pauzes werden van de tijd afgetrokken zodat enkel de echte “rijtijd” overbleef.  We vertrokken aan de VAB-kantoren in Zwijndrecht en reden naar het dorpje Torresina in Cuneo.

Naar Italië via de Gotthardtunnel

Het meest filegevoelige traject is de Gotthardtunnel, waar je op een zwarte dag tot 4 uur kunt verliezen. Niet enkel aan de tunnel zelf maar ook aan de grensovergang met Italië. Ook aan de grensovergang tussen Frankrijk en Zwitserland kun je op drukke dagen veel tijd verliezen omdat aan de douanepost je vignet gecontroleerd of aangekocht moet worden. Dat koop je dus beter op voorhand. Dit kan bijvoorbeeld in de VAB-webwinkel via www.vab.be/vignetten. De Gotthardtunnel is de enige die je niet moet betalen, waardoor de route ook de goedkoopste is.

 

Naar Italië van de Mont-Blanctunnel

Aan de Mont-Blanctunnel verlies je tijd doordat de aanloopstrook over bergwegen gaat en de tunnel smaller is. De route via de Mont-Blanctunnel is ook de duurste.

 

Naar Italië via de Fréjustunnel

Wie via de Fréjustunnel rijdt moet over de A6 Dijon – Lyon, ook wel “autouroute du soleil”, het meest filegevoelige traject van Frankrijk tijdens de zomermaanden. Bovendien kun je op drukke dagen vaak ook veel tijd verliezen aan de tolpoorten in Frankrijk. Wil je de lange wachtrijen aan de Franse péages vermijden, dan kun je via www.vab.be/bipandgo online de Bip&Go Liber-t badge bestellen. Zo rij je vlot door de voorbehouden t-poorten. De betaling van het tolgeld gebeurt achteraf automatisch via een domiciliëring. De route langs de Fréjustunnel is dan wel niet de kortste in kilometers, ze is wel degelijk de snelste route. Ook op filegevoelige zomerdagen, zoals de welgekende “zwarte zaterdag”, in het wisselweekend tussen juli en augustus. Zonder file is de tijdswinst met de Gotthardtunnel maar net een kwartier. Met file kan de tijdswinst oplopen tot drie kwartier. De route via de Fréjustunnel is de op één na duurste, enkel de Mont-Blanctunnel is nog duurder.

 

Naar Italië Grote Sint-Bernardtunnel

Op een drukke dag is de Grote Sint-Bernardtunnel geen goed alternatief: door het groot aantal kilometers (91km) op secundaire wegen, verlies je daar op filegevoelige dagen erg veel tijd. Ook op een fileloze dag win je amper tijd. Bovendien is het niet comfortabel rijden omdat je steeds bergop- en af moet op kronkelwegen. Deze route is in aantal totale kilometers wel de kortste.

 

GotthardtunnelFréjustunnelMont-BlanctunnelGrote Sint-Bernardtunnel
Totale afstand1179 km1181 km1197 km1162 km
Totale reistijd11u 07min10u 20min11u 14min11u 04min
Secundaire wegen om tunnel te bereiken14 km18 km20 km91 km
Knelpunten (op zwaarte)1. Tunnel

2. Grens Zwitserland-Italië

3.Grens Frankrijk-Zwitserland

 1. Tunnel

2. A6 Dijon – Lyon

3. Tolpoorten Frankrijk

1. Tunnel

2. Tolpoorten Frankrijk

 1. Tunnel

2. Secundaire wegen

File op drukke dagTunnel: 2 u

Grens: 30 min

Tunnel: 1 u

A6: 30 min

Tunnel: 1u30Tunnel: 1u

Sec. wegen: 1u

File op zeer drukke dagTunnel: 3 u

Grens: 1 u

Tunnel: 1u30

A6: 1 u

Tunnel: 2u30Tunnel: 1u30

Sec. wegen: 2u

Tijdsverlies op zwarte dag t.o.v. snelste route+45 min+0 min (snelst)+22 min+72 min

Conclusie

De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.

 

Tip

In Italië is de brandstof duurder. Tank dus nog zeker voordat je de grens oversteekt. Let ook op als je gaat tanken in Italië, want je kunt vaak kiezen tussen een ‘self-service’ pomp en een ‘servito’ (pomp met bediening). De brandstof is tot 10 eurocent per liter duurder als je kiest voor een pomp met bediening.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief