benzine 95 E10

De prijs van diesel en benzine zal dit jaar helemaal naar elkaar toe groeien. Gezinnen die niet meer dan 30.000 kilometer per jaar afleggen, kiezen daarom beter voor een benzinewagen.

Waarom wordt diesel zo duur?

Nog niet zo heel lang geleden was er aan de pomp best een groot prijsverschil tussen diesel en benzine. In 2018 zal dat helemaal verleden tijd zijn. Wie recent nog tankte, merkte al dat het verschil miniem was. Dit jaar zal de prijs gelijklopen. Dat is een gevolg van de beslissingen van de overheid, die minder dieselwagens op de weg wil. Daardoor werden de accijnzen op diesel stelselmatig verhoogd, terwijl die op benzine werden verlaagd. Het doel was om de prijzen in 2018 op hetzelfde niveau te krijgen, en dat is wat nu zal gebeuren. Het zou best kunnen dat diesel een tikje duurder wordt dan benzine. Zodra de accijnzen helemaal gelijk liggen, zal een meerprijs van een bepaalde brandstof enkel het resultaat zijn van het productieproces. Aangezien diesel tijdens de wintermaanden extra additieven moet bevatten om niet te bevriezen, is het goed mogelijk dat die meerprijs wordt doorgerekend en dat diesel duurder zal zijn dan benzine.

Loont het nog om een diesel te kopen?

Velen blijven zich blindstaren op het minderverbruik van dieselwagens. Het klopt dat een dieselwagen gemiddeld zuiniger is, maar de moderne benzinemotoren komen steeds dichter in de buurt. Een aantal benzines verbruikt nu al minder dan 6 l/100 km. Vaak wordt echter vergeten dat de aankoopprijs van een dieselwagen hoger is en dat ook de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting duurder zijn dan die voor een benzinewagen. Die hogere kosten moet je ook doorrekenen in de totaalkost van je wagen. Wie dat doet, zal merken dat je al snel meer dan 30.000 kilometer per jaar moet afleggen om die meerkost teniet te doen met het lagere verbruik van een dieselwagen. Een tweede argument om te blijven dieselen, is de potentiële meerwaarde bij doorverkoop. Ook dat is niet meer het geval. Verkopers van tweedehandswagen merken nu al dat de vraag naar dieselwagens spectaculair is gedaald. Daardoor daalt de waarde van dieselauto’s en stijgt zelfs die van benzinewagens. Dat is de logica van vraag en aanbod.

Wat is het alternatief?

Wie voor de aankoop van een nieuwe auto staat, kan dus beter goed nadenken en niet meer automatisch naar diesel grijpen. Voor heel wat gezinnen is het beste alternatief een wagen met een moderne benzinemotor met een verbruik lager dan 6 l/100 km. Ook een auto op CNG of op CNG én benzine is een valabel alternatief. Het netwerk van CNG-stations wordt groter. Zeker wie in de buurt van zo’n station woont, kan CNG overwegen. Ook elektrische wagens zijn een optie, al blijven ze erg duur en is het aanbod eerder beperkt. De beperkte actieradius mag voor de meeste automobilisten echter geen reden zijn om geen elektrische wagen te kopen. Onze gemiddelde rijafstand ligt ruimschoots onder het rijbereik van een moderne, elektrische wagen.

Moet iedereen aan de benzine voor VAB?

Zeker niet. VAB vindt dat elke consument mag kiezen voor de brandstof of aandrijvingsvorm die hem het beste past. VAB wijst de consument er wél op dat kiezen voor diesel financieel niet altijd meer de interessantste keuze is. De aankoop van een dieselwagen is duurder, alsook de BIV en jaarlijkse taksen. Het minderverbruik van dieselwagens heft dat financiële nadeel vaak niet op voor mensen die minder dan 25.000 of zelfs 30.000 kilometer per jaar rijden. Zeker niet nu de prijzen van diesel en benzine aan de pomp steeds meer naar elkaar toe groeien.

Vorig artikelStuttgart en Frankfurt voeren dieselverbod in
Volgend artikelImpact werken Oosterweelverbinding onderschat