OosterweelLantis

Om de Oosterweelverbinding te doen slagen, wordt er ook ingezet op alternatieven. De eerste aanzet daarvan wordt nu zichtbaar op Linkeroever.

Naast het rond maken van de Antwerpse ring bevatten de werken aan de Oosterweelverbinding ook heel wat plannen voor de ‘modal shift’. Daarbij worden autobestuurders aangezet om de auto in te ruilen voor de fiets en het openbaar vervoer of om gebruik te maken van park-and-rides. De realisatie van een duurzame ‘modal shift’, waarbij de helft van de verplaatsingen op een andere manier dan met de wagen gebeurt, is een randvoorwaarde voor een succesvolle Oosterweelverbinding.

Focus op alternatieven

Linkeroever is als eerste aan de beurt, waar de werkzaamheden volop aan de gang zijn. Onder de Blancefloerlaan komt een nieuwe fietstunnel, die vlot en veilig aansluit op de fietspaden langs de Blancefloerlaan, zowel naar Linkeroever als naar de toekomstige Scheldetunnel en -brug. Voorts wordt de keerlus van de tram aan Mediahuis – aan de huidige oprit van Linkeroever – verlegd tot voorbij de park-and-ride, zodat het aanbod aan trams kan vergroten. De huidige park-and-ride wordt vervangen door een parkeergebouw van 6 niveaus dat plaats biedt aan 1500 voertuigen, waarvan 150 elektrische (uitbreiding tot 750 e-oplaadpunten mogelijk), 15 deelauto’s, 150 fietsen en 30 deelfietsen.