Oosterweelverbinding

De werken aan de Oosterweelverbinding zijn gestart. Maar wat zal er nu allemaal precies veranderen, en wanneer? We lijsten de grootste werven voor je op.

De Oosterweelverbinding zal de Antwerpse ring helemaal rond maken. De eerste voorbereidende werken lopen al sinds april 2016 in de omgeving van het Sportpaleis en in Merksem. In februari begonnen de voorbereidende werken op Linkeroever en in Zwijndrecht en daarmee was de trein definitief vertrokken. In het najaar worden de grote Oosterweelwerken aangevat. Tegen 2025 zouden we met z’n allen gebruik kunnen maken van de nieuwe wegen en tunnels. Om dat voor elkaar te krijgen, worden vijf grote bouwprojecten gerealiseerd. Samen vormen ze de Oosterweelverbinding. Bekijk de werven hier door te klikken op de kaart en met je muis over de bollen te bewegen of lees de tekst onder het kaartje.

Linkeroever

Op Linkeroever zullen een aantal vernieuwde en heraangelegde knooppunten de Oosterweelverbinding laten aansluiten op de E34 richting kust, de E17 naar Gent en de Kennedytunnel richting Nederland. Van zodra de nieuwe Oostwerweeltunnel in gebruik is, zal je niet meer van op de E34 naar de Waaslandtunnel kunnen rijden om zo het centrum van Antwerpen te bereiken. De huidige verbindingsweg, de Charles De Costerlaan, wordt dan een fiets- en wandelboulevard. Een nieuwe verbindingsweg langs de E34, R1 en E17 zorgt voor een ontsluiting van Zwijndrecht en Linkeroever.

Aan het knooppunt voor de Kennedytunnel worden ook wijzigingen aangebracht. Zo wordt de afrit Linkeroever (richting Gent) verlegd en worden in Zwijndrecht de oprit naar Antwerpen en de afrit komende van Antwerpen geschrapt. Het verkeer naar en komende van Gent krijgt wel nog een op- en afrit. Ook verdwijnen de linkse opritten die komen van de E34 en Linkeroever (richting Nederland). Het verkeer zal voortaan gewoon aan de rechterkant invoegen.

Fietsers krijgen fietsbruggen en tunnels zodat ze niet gehinderd worden door de snelwegen en er komen 9 kilometer nieuwe fietspaden die de verbinding maken tussen Zwijndrecht, Linkeroever en de nieuwe Scheldetunnel.

De Scheldetunnel

Er wordt een nieuwe tunnel gebouwd onder de Schelde. Na de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel wordt dit de derde snelwegtunnel onder de Schelde. Voor het autoverkeer krijgt de tunnel drie rijstroken in elke richting.

Fietsers (en voetgangers) krijgen een aparte tunnelkoker en hebben zo een extra mogelijkheid om van linker- naar rechteroever te gaan, zonder roltrappen of liften.

Het Oosterweelknooppunt

Bij het Oosterweelknooppunt komt de Scheldetunnel weer boven water en sluit de Ring aan op de nieuwe kanaaltunnels. Op- en afritten zorgen hier voor een aansluiting met de zuidelijke haven, het noorden van Antwerpen en het Eilandje.

Voor fietsers worden 6 kilometer extra fietspaden aangelegd. Zo is er een vlotte aansluiting tussen de Scheldetunnel, de Scheldekaaien en de zuidelijke haven.

De kanaaltunnels

De kanaaltunnels zorgen ervoor dat de Ring die na Scheldetunnel weer boven water komt aan het Oosterweelknooppunt kan aansluiten op de noordelijke Ring. De tunnels starten aan het Oosterweelknooppunt en lopen onder het Albertkanaal. Er wordt gesproken over tunnels in het meervoud omdat meerdere kokers op elkaar gebouwd worden die ter hoogte van de Noorderlaan splitsen. De onderste tunnelkokers sluiten aan op de Ring richting Nederland (A12 en E19), terwijl de bovenste aansluiten op de Ring richting Hasselt (E313)/Eindhoven (E34)/Brussel (E19).

Wie vanuit Nederland naar Gent rijdt via de Antwerpse ring, moet dus niet meer rondrijden langs de Kennedytunnel, maar kan de nieuwe kanaaltunnels en de Scheldetunnel gebruiken die op Linkeroever aansluit met de E17.

Ring noord

Ter hoogte van Deurne en Merksem komt een tunnel onder het Albertkanaal en komt de Antwerpse Ring in een sleuf te liggen. Hierdoor kan het viaduct van Merksem afgebroken worden. De op- en afrit aan het Sportpaleis wordt vervangen door een volledig nieuw op- en afrittencomplex dat meer naar het zuiden wordt aangelegd en via de Noordersingel rechtstreeks aansluit op Spoor Oost.

Het Ringfietspad wordt achter het Sportpaleis verder doorgetrokken naar het noorden en krijgt een aansluiting op een nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal.

Meer over de Oosterweelverbinding

Vorig artikelGetest: Range Rover Evoque
Volgend artikelLet op de zone 30 nu de scholen weer opengaan!