fietsgebruikFoto: Wim Kempenaers

Dat we sinds de coronacrisis meer fietsen, is niet enkel een gevoel. De cijfers van VAB-Fietsbijstand bewijzen het. Ook in 2021 houdt de trend aan.

Tijdens de eerste lockdown, van 18 maart tot mei 2020, waren niet-essentiële verplaatsingen met de auto verboden. Fietsen kreeg in die periode dan ook een ware boost. Dat was duidelijk te merken in het aantal pechgevallen bij VAB-Fietsbijstand. In West-Vlaanderen was er in april een stijging met 61%, in Wallonië zelfs met 80%. De grootste toename in april was vooral merkbaar buiten de spitsuren (+57%), wat een indicatie is dat er vooral veel meer recreatief werd gefietst. Veel mensen zaten in tijdelijke werkloosheid en fietsen was één van de weinige dingen die nog konden. Kijken we niet per maand maar over het volledige jaar, dan zien we in heel België een stijging met gemiddeld 20% van al het fietsverkeer.

Sterk fietsbeleid

Dat we door het verbod op niet-essentiële autoritten zijn gaan fietsen, is maar één deel van het verhaal. Er spelen nog factoren mee. Zo hebben sommige steden versneld ingezet op een sterk fietsbeleid. Vooral in Brussel was dat heel zichtbaar. Een aantal rijbanen, waaronder in de Wetstraat, werd omgevormd tot fietspad. Meer fietsinfrastructuur leidt meestal tot meer fietsers en dat was in Brussel dan ook te merken. Bijna het hele jaar door kreeg VAB-Fietsbijstand meer meldingen uit de hoofdstad, met een piek van 64% meer oproepen in augustus. Een derde element in het hogere fietsgebruik is de beperking van buitenlandse reizen. Die zorgde voor meer fietstoerisme in eigen land. Dat was vooral te merken aan de pechgevallen in fietsparadijs Limburg en aan de kust, maar bijvoorbeeld ook in Wallonië.

Blijvend succes?

Nu we de smaak te pakken hebben, is de vraag of we de fiets ook gaan gebruiken voor woon-werkverkeer wanneer het telewerken wordt afgebouwd en de files terugkeren. Bovendien start deze zomer een groot aantal wegenwerken die een serieuze impact kunnen hebben op de mobiliteit in en rond Antwerpen, Gent en Brussel. Uit de pechstatistieken van VAB-Fietsbijstand blijkt alvast dat tijdens de zomermaanden van 2020, toen thuiswerken nog aanbevolen maar niet verplicht was, het aantal fietspechgevallen tijdens de spitsuren lichtjes steeg ten opzichte van 2019. Het lijkt er dus op dat corona ook een impuls heeft gegeven aan het fietsgebruik voor woon-werkverkeer. VAB verwacht dat dat een blijver is, door factoren als files en wegenwerken. Als we maart 2021 vergelijken met dezelfde maand vorig jaar zien we alvast een stijging van 67% van het fietsgebruik in woon-werkverkeer en zelfs met 114% bij het recreatieve verkeer, alvast positieve signalen.

Lees hier meer over deze fietsanalyse.

 

Lees ook

Dit zijn de beste elektrische fietsen van dit moment

Tegen deze fietsregels maken we de meeste fouten

Is een fietsbel verplicht op elk type fiets?