Hoewel een dieselwagen minder verbruikt dan een benzine, gaat dat voordeel echter snel verloren doordat de consument vaker kiest voor een SUV en zo toch meer verbruikt.

VAB ziet de brandstofkost van gezinswagens met dieselmotor oplopen ten opzichte van die van gezinswagens met benzinemotor. Dat komt deels door de accijnsverhoging op diesel, maar ook doordat gezinnen steeds meer SUV-achtige modellen kopen. Die verbruiken 15 tot 30 procent meer dan een klassieke gezinswagen. Wie een SUV koopt, kiest meestal voor een dieselmotor. Een logische keuze, want voor zulke zware wagens ligt het benzineverbruik beduidend hoger. Langs de andere kant kiezen gezinnen voor kleinere wagens dan weer steeds meer voor benzinemotoren. De kleine, zuinige stadswagen op diesel wordt dan ook een uitzondering. Resultaat is dat het gemiddelde verbruik en dus ook de brandstofkost van dieselwagens stijgt. VAB schat dat het gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km in 2015 naar 6,3 liter zou kunnen gaan, een gemiddeld meerverbruik van 0,7 l/100 km. Maar ook bij het gemiddeld verbruik van benzinewagens ziet VAB een stijging van 6,4 l/100 km in 2015 naar 6,6 l/100 km, omdat ook bij benzinewagens het aandeel SUV’s toeneemt.

Diesel stoot meer COuit

Voor het eerst zal de brandstofkost van een gemiddelde dieselwagen hoger uitkomen dan die van een benzinewagen die we in 2019 aankopen. Voor wie 15.000 km/jaar rijdt, zal een dieselwagen 24 euro meer aan brandstof kosten dan wie met een benzinewagen rijdt.

Gemiddeld verbruik/100 km Gemiddelde prijs per liter Kostprijs/100 km Kostprijs 15.000 km
Benzine 6,6 liter € 1,36 € 9 € 1.346
Diesel 6,3 liter € 1,45 € 9,1 € 1.370
Meerprijs diesel 0,3 liter € 0,09 € 0,1 € 24

Ook zal een dieselwagen gemiddeld meer CO2 uitstoten. Wat veel mensen niet weten, is dat één liter diesel meer CO2 uitstoot dan één liter benzine. Toch had een diesel een gunstigere CO2-uitstoot, omdat hij gemiddeld minder liters verbruikt. Maar nu het gemiddeld verbruik van dieselwagens stijgt, komt ook het CO2-voordeel onder druk te staan. Meer nog, ondanks een gemiddeld minderverbruik van 0,3 liter zal de CO2-uitstoot van een dieselwagen gemiddeld 8 g/km hoger liggen dan bij de benzinewagen. Is dit een pleidooi tegen dieselwagens? Geenszins. Voor bepaalde types van autogebruiker is een SUV of een diesel nog steeds de meest geschikte keuze. Als autokoper moet je je echter wel de vraag stellen of een grote auto nodig is voor jouw gebruikersprofiel. Een gezin is vaak evengoed of nog beter af met een break die minstens evenveel plaats biedt, maar wel een pak minder verbruikt.