LEZ Brussel zone 30Foto: Ji-Sun Yoo

Sinds 1 januari 2021 is de algemene maximumsnelheid in het hele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest 30 km/u. Voor sommige wegen zijn echter wel uitzonderingen.

Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest wil de verkeersveiligheid sterk verhogen en brengt daarom de maximumsnelheid naar 30 km/u in de zogenaamde ‘Stad 30’. Dat klinkt drastischer dan het is, want die maximumsnelheid gold al op 60 procent van het weggennet. De wetgeving is zo aangepast dat vanaf 1 januari 2021 de maximumsnelheid in de bebouwde kom 30 km/u bedraagt. Het verkeersbord dat de bebouwde kom aanduidt is dus meteen ook het bord dat de maximumsnelheid van 30 km/u aangeeft. Op een beperkt aantal wegen, voornamelijk drukke verkeersassen, blijft het toegelaten om 50 km/u of uitzonderlijk 70 km/u te rijden.

Positieve gevolgen

Met de invoering van ‘Stad 30’ wil de Brusselse regering de veiligheid van alle weggebruikers verhogen. De impact van een ongeval met een zachte weggebruiker bij 50 km/u kun je vergelijken met een val van de derde verdieping van een flatgebouw; bij 30 km/u is dat te vergelijken met een val van de eerste verdieping. Het gewest hoopt met ‘Stad 30’ ook het verkeer rustiger te maken, zodat fietsen of wandelen voor korte afstanden aantrekkelijker wordt. De daarmee uitgespaarde autoritten moeten leiden tot een lagere uitstoot. Verder rekent Brussel op een positief effect op het vlak van verkeerslawaai. In een zone 30 is er namelijk twee keer minder geluidsoverlast dan bij een zone 50.

 

Lees ook

De maximumsnelheid op de Brusselse ring gaat naar 100 km/u

Was het nu 120, 70 of 50? Welke snelheidslimieten gelden in Vlaanderen?

Vorig artikelDe impact van online winkelen op het verkeer
Volgend artikelMag je tegen de rijrichting in parkeren?