Smart #1

Kleintjes worden groot. De nieuwe Smart #1 is een ruime, elektrische SUV geworden. Is hij daardoor ook meer dan de perfecte stadswagen? Een testrit wijst het uit!

De nieuwe Smart #1 is in niets meer te vergelijken met het compacte stadswagentje van weleer. De nieuweling werd qua design ontworpen bij Mercedes, maar de technologie en productie zijn in handen van het Chinese Geely – jawel, deze jongens hebben ook Volvo in hun portfolio. Wanneer we de wagen ontgrendelen, schuiven de deurklinken uit het koetswerk. Binnenin merken we enkele Mercedes-trekjes op, zoals het stuur, de bediening van de versnellingsbak naast het stuur en de ventilatiemonden. Een klassieke startknop is er niet meer, het is ‘instappen en wegwezen’.

Groot scherm

In het interieur springt het gigantische centrale scherm in het oog waarop je allerhande apps kunt bedienen. Dat zorgt enerzijds voor een opgeruimd en licht interieur, anderzijds is de ergonomie een beetje zoek. De bediening om de zijspiegels bij te regelen zit eveneens verstopt in een schermmenu en de trendy sfeerverlichting op het dashboard reflecteert ’s nachts zo fel in de zijruiten dat je nog nauwelijks iets in de spiegels ziet. Wie wil, kan de wagen met de smartphone openen en tijdelijk toelating aan iemands toestel verlenen wanneer je de auto zou uitlenen.

Binnenin merken we enkele Mercedes-trekjes op. Een klassieke startknop is er niet meer.

Rijgedrag

Rijden doet de Smart #1 meer dan behoorlijk. De demping is inschikkelijk. Omdat de aandrijving via de achteras gebeurt is het stuur vrij van parasietreacties en communiceert het prima met de bestuurder. Qua motorisatie is deze compacte SUV ronduit gul met 272 elektrische pk’s, waardoor hij in minder dan 4 seconden van 0 tot 100 km/u spurt. Wat de noodzaak is van zoveel vermogen in dit type wagen ontgaat ons totaal. Minder vermogen zou hem veiliger, homogener, zuiniger én goedkoper maken. De Smart staat op het SEA-platform, dat door Geely werd ontwikkeld. Het voelt degelijk aan en zal straks ook voor een compact Volvo-model worden gebruikt. Daarin zit een grote en krachtige lithium-ion batterij. Met een capaciteit van 66 kWh komt hij in de praktijk een kleine 400 km ver. De Smart biedt uitgebreide laadopties met driefasig AC-laden tot 22 kW en aan de DC-snellader kun je de batterij laden aan een debiet tot 150 kW.

  • Smart #1
TESTWAGEN
elektromotor op de achteras, 200 kW/272 pk
TESTVERBRUIK
19 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 40.495 (comfort)
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Ruim en licht interieur
  • Degelijk onderstel
  • Keurige prijs gezien de batterijcapaciteit
MIN
  • Design primeert op ergonomie
  • Overgemotoriseerd
  • Reflecties door interieurverlichting
Previous articleLand van Streuvels, XL vakantiewoning voor speelvogels
Next article9x leute in Leuven