Volvo S60

Volvo verbaast. Van de nieuwe Volvo S60 bestaat geen dieselversie en het is de eerste Volvo die uitsluitend in de Verenigde Staten van de montageband rolt. Wij reden met de T8 Polestar Engineered, de topversie alsook een plug-in hybride.

Klassieke berlines zijn nog steeds gegeerd, op voorwaarde dat ze een premium cachet hebben. Dit marktsegment wordt gedomineerd door drie Duitse tenoren: de Audi A4, de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse. Wie iets anders wil, kiest voor de Alfa Romeo Giulia, de Lexus IS of de Jaguar XE. De nieuwe Volvo S60 presenteert zich nu als vierde alternatief. In tegenstelling tot de breakversie (V60) is de S60 niet verkrijgbaar met een dieselmotor. De benzine-uitvoeringen zijn milde hybrides, wat betekent dat een kleine elektromotor de verbrandingsmotor bijstaat. Aanvullend zijn er de plug-in hybriden, en die gaan de volle ecologische toer op. De lithium-ion batterij, die zich laag in het midden van de auto bevindt, laat in theorie toe om 44 kilometer volledig elektrisch te rijden.

Volvo S60 levert flitsende prestaties

Eco staat niet synoniem voor slome prestaties. En zeker niet bij onze testauto, de T8 Polestar Engineered. De tweeliter benzinemotor, die de voorwielen aandrijft, is voorzien van zowel een turbo – die door de uitlaatgassen wordt aangedreven – als een mechanische compressor. Dan is er nog de elektrische motor, die zich onder de koffervloer bevindt en de achterwielen aandrijft. Beide krachtbronnen zijn samen goed voor maar liefst 405 pk. Wie ten volle de prestaties aanspreekt, laat de twee motoren werken. Het resultaat is verbluffend. Deze bijna twee ton wegende vierdeurs spurt in minder dan 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het spreekt voor zich dat dit enkel een academische waarde heeft. In de praktijk komt het erop neer dat deze Volvo S60 bijzonder alert is en flitsend herneemt. Hij doet dat bovendien op een heel beschaafde manier. De 12mm-verlaagde ophanging is voorzien van Öhlins-schokdempers en voor de remmen ging Volvo ten rade bij Brembo. Deze Volvo S60 rijdt bijzonder koersvast, als op rails, maar het veercomfort laat soms te wensen over.

Eco staat niet synoniem voor slome prestaties. En zeker niet bij de T8 Polestar Engineered.

Zuinige hybride

Je kunt de hybride aandrijflijn gebruiken om de prestaties aan te spreken, maar je kunt ook kiezen om zuinig te rijden. De beste manier om dat te bereiken, is door de elektrische lading op te sparen voor wanneer je in een stedelijke omgeving of op secundaire wegen rijdt of in de file belandt. Plaatsen waar je vaak moet vertragen en stoppen. Dan komt de elektrische aandrijving het best tot haar recht. Op de snelweg vertrouw je dan weer beter op de benzinemotor. Het on hold zetten van de elektrische lading vraagt weliswaar wat geklungel met de bediening, maar het resultaat loont. Bij gemengd gebruik kun je op die manier het verbruik zelfs onder de 6 l/100 km houden. Vertrouw je vooral op de benzinemotor, dan wordt dat gauw 8 l/100 km en meer. Wie zijn verbruik binnen de perken wil houden, moet uiteraard ook tijdig de batterij opladen.

Mag minder

Toegegeven, met zijn prijs van € 66.450 is de Volvo S60 T8 Polestar Engineered duur. In ruil krijg je echter een indrukwekkende standaarduitrusting en een uitstekende afwerking. Wie € 8000 wil besparen, kan ook kiezen voor de plug-in hybride T8 Inscription. Die heeft iets minder uitrusting en minder vermogen, maar nog altijd een stevige 392 pk. Wellicht heel wat realistischer zijn de milde hybride benzines met als basisversie de 163pk-uitvoering voor een billijkere prijs van € 40.950. We vrezen echter dat Volvo met dit dieselloze aanbod de veelrijders op hun honger laat zitten.

  • Volvo S60
TESTWAGEN
2.0 viercilinder (benzine plug-in hybride), 405 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
42 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (T4, viercilinder, benzine, milde hybride, 163 pk): € 40.950 – basisprijs testmodel: € 66.450
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Look en afwerking
  • Uitzonderlijke remmen
  • Wegligging en rijgedrag
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Prestaties
  • Verbruik
MIN
  • Koffervolume
  • Complexe bediening
  • Vrij harde vering
  • Prijzig
  • Geen diesels

Ook getest

Volvo V60, Volvo XC40Volvo XC60Volvo XC90

Leestip

Wist je dat Volvo eerst wagens bouwde in Alsemberg en pas later verhuisde naar Gent? Meer van dit soort leuke feiten lees je in de geschiedenis van Volvo.