DS 3 Crossback

Ooit was DS de godin onder de auto’s. Nu is het een luxelabel binnen de PSA-groep dat als recentste model de compacte DS 3 Crossback verwelkomt.

Originele aanpak

De oorspronkelijke DS 3 uit 2011 – die nog als een Citroën op de markt werd gebracht – was een chique stadswagen. Zijn opvolger daarentegen is een compacte SUV. De DS 3 Crossback ging van drie naar vijf deuren. Wat wel blijft, is de middelste dakstijl in de vorm van een haaienvin. De designers hebben uitermate hun best gedaan om origineel uit de hoek te komen, maar dat gaat helaas soms ten koste van de ergonomie. Door de hoge zit zou je verwachten dat de DS 3 Crossback een goed zicht op de weg biedt, maar daar steken de buitenste welvingen van de motorkap helaas een stokje voor. De hoge gordellijn zorgt voor een ingesloten gevoel, dat zelfs de passagiers achterin als claustrofobisch kunnen ervaren. Ook achteraan in- en uitstappen, verloopt niet opperbest door de kleine deuropeningen.

Het middelste deel van het dashboard ligt bezaaid met ruitvormige toetsen die voor verwarring zorgen. Dat geldt ook voor de knoppen om de ramen te bedienen, die op de middenconsole staan. Ook het aanraakscherm bedienen, blijkt niet evident. Er wordt een aparte logica gevolgd. De gebruikte materialen voor de aankleding van het interieur zijn dan weer wel goed gekozen en voelen mals aan, toch zeker voor alles wat zich boven kniehoogte bevindt.

Strak veercomfort

De DS 3 Crossback is compact, wendbaar en overtuigt met een veilig en voorspelbaar weggedrag. Toch krijg je niet het veercomfort dat je van een DS zou verwachten. De vering slaagt er wel in om kleine oneffenheden in het wegdek te filteren, maar heeft duidelijk moeite met zaken zoals mangaten en dwarsrichels. De standaard rijstrookbewaking komt nogal agressief over en dwingt de auto te uitdrukkelijk om zijn koers te behouden.

Qua plaatsaanbod kun je de DS 3 Crossback een vierzitter noemen, maar achterin is er weinig overschot aan beenruimte. Met een volume van 350 liter is de koffer ook al niet uitzonderlijk ruim. Spijtig genoeg kan de achterbank niet verschoven worden om meer koffervolume te creëren.

Benzine beter dan diesel

Voor de DS 3 Crossback staan vijf turbomotoren op het programma, waarvan twee viercilinder diesels (100 en 130 pk) en drie driecilinder benzines (100, 130 en 155 pk). Voor onze kennismaking kozen we telkens voor de lichtste versie van de twee motorfamilies. De aangenaamste om mee te rijden, is zonder twijfel de benzine. Deze driecilinder maakt wel een opvallend knorrend geluid tijdens het versnellen, maar eens op kruissnelheid houdt hij zich gedeisd. Bovendien reageert hij ijverig en spontaan op een veranderende gasdosering. Ook het verbruik is best een meevaller. We noteerden een gemiddelde van 6,3 l/100 km. De diesel voelt heel wat slomer aan en met een paar mensen aan boord voel je werkelijk dat deze 1.5-liter hard moet werken om er echt vaart in te houden. Het verbruik bleef wel binnen de perken: 5,4 l/100 km.

TESTWAGEN 1.2 driecilinder (benzine), 100 pk / 1.5 viercilinder (diesel), 100 pk
TESTVERBRUIK 6,3 l/100 km / 5,4 l/100 km (d)
CO₂-EMISSIE 107 g/km / 97 g/km (d)
BUDGET
  • basisprijs 1.0 benzine (100 pk): € 23.900 – testmodel 1.2 benzine met zesbak (zonder opties): € 23.900 / basisprijs diesel (100 pk): € 25.900 – testmodel 1.5 diesel met zesbak (zonder opties): € 25.900
  • BIV: € 165,58 / € 581,77 (d)
  • verkeersbelasting: € 158,96 / € 262,52 (d)
PLUS
  • Origineel design
  • Aangename benzinemotor
  • Redelijk verbruik
  • Degelijke basisuitrusting
MIN
  • Niet zo ruim interieur
  • Bereikbaarheid achterste zitplaatsen
  • Opstelling knoppen en toetsen
  • Bediening aanraakscherm
  • Opdringerige rijstrookbewaking
  • Niet echt goedkoop

Ook getest

DS 7 Crossback