DS 7 Crossback

Met de DS 7 heeft het luxueuze Franse merk z’n eerste SUV in de rangen. Een vliegend tapijt op hoge poten? Om dat te weten te komen namen we plaats achter het stuur voor een testrit.

DS 7 is geen terreinbeest

Nu DS een apart merk is geworden, is de DS 7 het eerste model dat nooit een Citroënlogo op de motorkap heeft gehad. Het werd hoog tijd voor een nieuw model, want de rest van het DS-aanbod vertoont ouderdomsverschijnselen. De DS 7 mag dan wel een hoog koetswerk met passende ophanging hebben, van terreinrijden heeft deze luxueuze Fransman geen kaas gegeten. De aandrijving gebeurt louter via de voorwielen en in de topversie, onze testwagen, steekt een tweeliter diesel met 180 pk, die aan een gewillige achttrapsautomaat is gekoppeld.

Het accent ligt op het comfort. De DS 7 Crossback is gemaakt voor lange afstanden.

Vooral oog voor comfort

Het accent ligt eerder op het comfort. De DS 7 Crossback is gemaakt voor lange afstanden. Om zich van de concurrentie te onderscheiden, is deze DS voorzien van enkele technische hoogstandjes. De Active Scan, bijvoorbeeld, een systeem dat als het ware de weg leest en zijn bevindingen doorgeeft aan de elektronisch gestuurde dempers, die hun werking meteen aanpassen. Het resultaat is een bijzonder absorberend rijgedrag. De Active Scan werkt jammer genoeg enkel in de Comfort-stand en maakt de ophanging bovendien te mals, zeker voor wie achteraan zit en snel wagenziek wordt. Je kiest dus beter voor de normale instelling, dan nog is deze DS comfortabel zonder dat de koets te veel gaat deinen.

Trendy interieur

De DS 7 Crossback munt ook uit door een bijzonder origineel interieur, waarbij het ruitmotief de toon aangeeft. Tegen de trend in staan de knoppen voor de ruiten op de middenconsole. Minder geslaagd vinden we de positionering van een aantal toetsen links onderaan op het dashboard, waar ze uit het gezichtsveld van de bestuurder komen te staan. De opstelling van de satelliet, waarmee onder meer de cruise control wordt gecontroleerd, staat al even ongelukkig achter het stuurwiel. Uitzonderlijk ruim is het interieur niet, maar wel voldoende. Ook de koffer is kleiner dan je zou verwachten van een auto van dit formaat. Het verbruik van 6,8 l/100 km is dan weer een meevaller.

  • DS 7 Crossback
TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 180 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
128 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.5 diesel): € 31.940 – basisprijs testmodel (2.0 diesel): € 38.440
  • BIV: € 754,26
  • verkeersbelasting: € 492,44
PLUS
  • Algemeen comfort
  • Origineel interieur
  • Combinatie motor/transmissie
  • Basisuitrusting
  • Redelijk verbruik
MIN
  • Active Scan enkel in Comfort-stand
  • Deinend koetswerk in Comfort-stand
  • Opstelling sommige knoppen
  • Dure opties
  • Zicht naar achteren
Vorig artikelWaarom wegen ook in de zomer spekglad kunnen zijn
Volgend artikelAccijnzen op diesel en benzine liggen nu gelijk