Dacia Jogger

Een betaalbare gezinswagen, bestaat dan nog? Zeker! De Dacia Jogger heeft alles wat een gezin nodig heeft, zonder dat je een bank moet overvallen. Wij deden er een testrit mee! 

Als er één merk is dat de particuliere klant vandaag niet in de kou laat staan, is het Dacia. Voert premiummerk BMW de markt aan bij de bedrijfswagens, dan staat Dacia met stip op de eerste plaats bij gezinnen die hun vierwieler uit eigen zak betalen. Ruim vijftien jaar geleden lanceerde de Roemeense Renault-dochter de Logan met beproefde maar gedateerde (Renault-)technologie, een banale look en een eenvoudige afwerking. Vandaag zijn steeds meer gezinnen maar wat blij met wat de nieuwste Jogger te bieden heeft. Dacia sleept het platform van de Clio uit de rekken, verlengt de wielbasis en monteert de strikt noodzakelijke veiligheids- en infotainmentfeatures. Ziedaar, een ruime gezinswagen die het midden houdt tussen een break en een ludospace voor een meer dan schappelijke prijs. Met een instapprijs van minder dan € 16.000 is deze vierwieler exemplarisch betaalbaar in een markt waar je steeds meer euro’s voor minder auto moet betalen.

Ziehier, een betaalbare en ruime gezinswagen die het midden houdt tussen een break en een ludospace.

Van vijf tot zeven

De basisversie van de Jogger biedt vijf zitplaatsen, maar voor iets minder dan € 19.000 koop je de topversie die is uitgerust met zeven zitplaatsen, meteen de meest betaalbare zevenzitter die op de markt te vinden is. De twee bijkomende zitplaatsen worden in de koffer geïntegreerd, zijn minder makkelijk bereikbaar en knagen aan de kofferruimte. Ook daar biedt Dacia een pasklaar antwoord door modulaire dakrails te voorzien die je dwars over het dak kunt klappen, zodat je altijd een dakimperiaal ter beschikking hebt. Binnenin zien we een sobere maar degelijke afwerking en qua infotainment is er een unit die naast navigatie ook connectiviteit biedt met Apple CarPlay of Android Auto. Vlak naast het stuur zit een handige houder voor de smartphone.

Benzine die ook LPG lust

Onder de motorkap spint een driecilinder (ECO-G) benzinemotor die ook lpg lust. De gasinstallatie is keurig geïntegreerd met een extra meter die je informeert over de gasvoorraad. Op lpg verbruikt deze versie ongeveer 8 liter per 100 kilometer, wat de brandstofrekening drukt. De prestaties passen eerder bij een bezadigde rijstijl en het ijverige driecilindertje houdt de decibelproductie beperkt. Aan het stuur gedraagt de Jogger zich erg koersvast, met dank aan de lange wielbasis, maar de weinig precieze stuurinrichting zet aan tot een rustige rijstijl die het comfort van de inzittenden ten goede komt. Ja, de betaalbare gezinswagen bestaat nog.

  • Dacia Jogger
TESTWAGEN
driecilinder 1.0 turbomotor (benzine en lpg) met manuele 6-bak, 81 kW/110 pk
TESTVERBRUIK
8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
127 g/km
BUDGET
  • basisprijs (1.0 ECO-G): € 16.790
  • BIV: € 94,72
  • verkeersbelasting: € 89,16
PLUS
  • Zeer betaalbaar
  • Optioneel beschikbaar met zeven zitplaatsen
  • Interessante lpg-aandrijving
  • Beperkte, maar weldoordachte accessoires
MIN
  • Stuurinrichting mist precisie
  • Beperkte kofferruimte (met zeven zitplaatsen)
  • Matige prestaties
Vorig artikelDuurzaam reizen in het Duitse Saarland
Volgend artikelParkeer je auto niet op droge ongemaaide bermen