De ‘kleine’ van Mercedes-Benz is sinds de vorige generatie volwassen geworden. Wat voegt de nieuwe A-Klasse daar aan toe? Onze testrit wijst het uit.
Speeltjes binnenin
Ons bezoek aan de Sinksenfoor krijgt een verlengstuk wanneer we plaatsnemen achter het stuur van de vierde generatie A-Klasse. Veel sfeerlichtjes en knopjes. Nooit eerder kreeg een instapmodel zoveel nieuwe gadgets en rijhulpsystemen een S-Klasse waardig. Het Mercedes-Benz User Experience (MBUX) multimediasysteem, dat we op termijn in alle Mercedessen zullen terugvinden, maakt visueel indruk met twee aan elkaar geschakelde flatscreens, die in drie groottecombinaties verkrijgbaar zijn. Commando’s geven we via de controleknoppen op het stuur, het touchscreen (een Mercedes-premiĆØre), het touchpad op de middentunnel of via stemcommando’s. Een begroeting als ‘hey Mercedes’ wekt een dame tot leven die onze rit comfortabeler maakt. Ze zet de temperatuur een graadje lager als we daar ā zelfs met een Antwerps accent ā om vragen. Het systeem leert ook. Omdat we elke maandag om 19 uur naar grootma bellen, herinnert ze er ons enkele weken later spontaan aan.
A-Klasse werd groter
Met de vorige generatie kreeg de A-Klasse al een groeischeut. Bij het nieuwe model is de kofferopening voortaan groter, zodat een buggy laden kinderspel wordt. Verder biedt de hot hatch meer plaats in de koffer alsook op de achterbank. Daar genieten we meer ruimte voor hoofd, ellebogen en benen.
Sportallures
Voor een betere aerodynamica en aldus fiscaal voordeel, ligt de nieuwe A-Klasse veel lager tegen het wegdek. En dat hebben we geweten. Bij het nemen van de eerste drempel smakt hij als een volwaardige sportbolide tegen het asfalt. Gelukkig is de hot hatch niet langer beenhard en rijdt hij in Comfort-stand voortaan een stuk zachter. De veertig procent vrouwelijke A-Klasse-rijders zal de nieuwe telg zeker kunnen appreciƫren. Toch niets leukers dan je wagen te kunnen commanderen, zo gaat manlief een zorgeloze avond tegemoet.
Nooit eerder kreeg een A-Klasse zoveel nieuwe gadgets en rijhulpsystemen een S-Klasse waardig.
TESTWAGEN |
A180 1.5 automaat (turbodiesel), 116 pk |
TESTVERBRUIK |
6,1 l/100 km |
COā-EMISSIE |
114 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Leestip
Wist je dat Mercedes-Benz ooit auto’s heeft gebouwd in ons land? Meer dat van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Mercedes-Benz.