De vorige Audi A5 Coupé hield negen jaar stand, maar nu is er eindelijk een opvolger.

Tijdloos design

Het design van de vorige Audi A5 Coupé ging negen jaar mee. Dat is ongemeen lang voor een automodel, en zeker voor een Audi. De reden? Het design ging verbazend goed mee met zijn tijd, maar nu is er dus een opvolger. De bijna tijdloze contouren blijven bewaard. Van een echte stijlbreuk is dus geen sprake. Wel oogt de nieuwkomer wat expressiever.

Van een echte stijlbreuk is geen sprake. Wel oogt de nieuwkomer wat expressiever.

Neutraal rijgedrag

Door de iets langere wielbasis zit de motor van de Audi A5 Coupé iets meer naar achteren, waardoor het gewicht duidelijk beter verdeeld is. Deze voorwielaandrijver ontplooit een opmerkelijk neutraal rijgedrag. Nooit heb je de indruk dat hij te zwaar belast is op de voorwielen, ook niet in de bochten.

Krachtige viercilinder

Onze testwagen was voorzien van een 190 pk sterke 2.0 TDI, een diesel dus, in combinatie met een zeventrapsautomaat. De kracht die deze viercilinder ontwikkelt bij een laag motortoerental is indrukwekkend en zorgt voor een stressvrij rijgedrag. Nooit lijkt het alsof je de motor van de Audi A5 Coupé tot het uiterste drijft. Ook de automaat gedraagt zich keurig. Enkel de werking van het start-stopsysteem verloopt vaak met horten.

TESTWAGEN 2.0 viercilinder, diesel, 190 pk
TESTVERBRUIK 6,2 l/100 km
CO2-EMISSIE 111 g/km
BUDGET vanafprijs: € 37.500 – basisprijs testmodel: € 39.990
BIV: € 579
verkeersbelasting: € 462,39
PLUS
  • krachtige motor
  • verbruik
  • geluidscomfort
  • rijgedrag
  • afwerking
MIN
  • dure opties
  • bereikbaarheid zitplaatsen achteraan
  • moeilijke in- en uitstap
  • werking start-stopsysteem

Ook getest

Audi A1, Audi A6Audi Q3Audi Q8

Nog meer Audi?

Wist je dat de vier ringen van Audi verwijzen naar de vier merken die vroeger onder de Auto Union zaten: Audi, Horch, DKW en Wanderer? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Audi. Of maak kennis met de gifgroene Audi 80 van Danny.