Honda CB500F

Betekenen minder pk’s per definitie minder motorplezier? We namen de proef op de som met de vernieuwde Honda CB500F.

Weg sprinten

De Honda CB500F is een A2-motor, wat wil zeggen dat het vermogen beperkt is tot maximaal 35 kW of 48 pk. Dat lijkt weinig in een tijd waarin de fabrikanten voor veel van hun producten pk-aantallen van 100 of (veel) meer opgeven. A2-motoren (en scooters) zijn er onder meer voor jongeren tussen 20 en 24 die starten met motorrijden. Honda’s CB500F wordt aangedreven door een 471cc-tellende watergekoelde paralleltwin met het voor die categorie maximale vermogen van 35 kW. Dat maakt de motor niet direct tot een pk-kanon. Maar bij verkeerslichten sprint je wel weg van het autoverkeer achter je. Honda heeft de krachtbron van de nieuwe CB500F aangepast, waardoor er bij lagere toerentallen meer vermogen dan voorheen vrijkomt. Je kunt de twin goed doortrekken naar 8000 toeren per minuut – dan gaat er wel een lampje flikkeren om aan te geven dat je op moet schakelen – en dan maakt die een fraai ‘huilend’ uitlaatgeluid. Het nieuwe, strakke, agressieve streetfighterdesign past daar prima bij.

Dat vlotte rijkarakter maakt hem tot een ‘gooi- en smijtmachine’ waar ook ervaren motorrijders plezier aan kunnen beleven.

Zuinig

Met dat beperkte vermogen kun je gemakkelijk mee met de rest van het verkeer. Met 120 km/u op de snelweg wijst de toerenteller zo’n 6000 omwentelingen per minuut aan en heb je er dus nog zo’n 2000 over vooraleer het rode gebied op de toerenteller bereikt wordt. Kortom, je zit niet voortdurend in het hoogste toerengebied. Dat laat zich ook merken in het verbruik, dat zich op de snelweg situeert rond 4 l/100 km. Op de Vlaamse buitenwegen waar je niet sneller dan 70 km/uur mag, gaat de het verbruik zelfs naar 3,7 l/100 km. Dankzij het geringe gewicht van 189 kilo rijd je vlot met de Honda CB500F, zowel in fileverkeer als op een bochtige buitenweg. Dat vlotte rijkarakter maakt hem tot een ‘gooi- en smijtmachine’ waar ook ervaren motorrijders plezier aan kunnen beleven.

woon-werkverkeer

De motor heeft wel zijn beperkingen. Het is geen machine om uren mee op de snelweg te rijden. Daarvoor is de zitpositie met de naar achter geplaatste voetsteunen net iets te sportief. Bij snel het optrekken voel je tussen de 4000 en 6000 toeren per minuut trillingen in het stuur en de voetsteunen. In de zesde versnelling is dat merkbaar bij 115 à 120 km/uur. De CB500F is voor oud en jong een leuke motor voor woon-werkverkeer en voor plezierritjes in het weekend op de buitenweg.

Honda CB500F
TESTMOTOR
471cc-tweecilinder, benzine, 35 kW/48 pk
TESTVERBRUIK
3,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
80 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 6399
  • BIV: € 61,50
  • verkeersbelasting: € 58,08
PLUS
  • vlotte motor
  • scherpe prijs
MIN
  • trillingen tussen 4000 en 6000 tpm
  • geen langeafstandsmotor
Vorig artikel72u in Mallorca, het eiland rond
Volgend artikel29% minder boetes uit Frankrijk door vernielde flitspalen