De voorbije jaren is het aantal Chinese automerken op onze Belgische markt enorm toegenomen. Momenteel zijn het er maar liefst 18! Het complete overzicht ontdek je hier. Samen met het antwoord op enkele kritische vragen.
Hun komst was al langer voorspeld, maar nu de thuismarkt in China vertraging kent, maken steeds meer Chinese merken de oversteek naar Europa. Dat hebben we ook vastgesteld bij de VAB-Gezinswagenverkiezing: eind vorig jaar kaapten de BAIC X55 en de BYD Dolphin de titel weg. Het toont aan dat er voor die Chinese merken veel meer dan enkel een figurantenrol is weggelegd. Een update van welke Chinese automerken vandaag in ons land beschikbaar zijn. Let wel, de markt is in volle expansie, waardoor dit overzicht mogelijk snel aanvulling zal krijgen.
Welke Chinese automerken vind je in België?
Aiways
De U5 is het belangrijkste model van de constructeur wiens producten door Cardoen worden ingevoerd. Het merk kwam vorig jaar in moeilijkheden, maar de Chinese overheid wist erger te voorkomen. Het nieuwe model U6 krijgt zelfs coupétrekjes.
BAIC
BAIC is een van de grotere Chinese spelers die bij ons vooral SUV-modellen op de markt brengt. Ze worden aangedreven door een 1,5 liter grote benzinemotor die door de Belgische invoerder One Automotive wordt voorzien van lpg-voeding. De X55 werd verkozen tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2024.
Bestune
Bestune is een merk van de FAW-groep en is op onze markt vooral bekend van de T77, een compacte crossover die wordt aangedreven door een 1.2 benzinemotor.
Geproduceerd in Europa
Europa– met Frankrijk op kop – wil extra invoerheffingen aanrekenen voor Chinese auto’s in een poging om de Europese producenten te ontzien. Dergelijke protectionistische maatregelen zijn echter nu al achterhaald, omdat belangrijke Chinese constructeurs resoluut van plan zijn om op Europese bodem te gaan produceren. BYD is op dit moment een eerste productiesite in Hongarije aan het bouwen. Anderen zullen dit voorbeeld volgen.
BYD
BYD of ‘Build Your Dreams’ is één van de belangrijkste Chinese constructeurs van EV’s. BYD is in hoofdzaak een batterijspecialist en levert bijvoorbeeld ook batterijen aan Tesla. De BYD-producten zijn erg keurig afgewerkt en het merk won al twee keer de VAB-Gezinswagenverkiezing. Door de beperkte interesse voor EV’s op de Europese markt, zal BYD ook hybride modellen naar de Europese markt brengen.
DFSK
Met de Fengon 500 en de 600 heeft het Chinese DFSK voornamelijk SUV-modellen met benzinemotoren in portfolio. De Fengon 7 biedt zelfs plaats aan zeven inzittenden.
JAC
JAC bouwt elektrische modellen die worden vooralsnog niet in groten getale op de Belgische markt worden verkocht. Momenteel is de sterkhouder van het merk een grote pick-up.
Jaecoo
Jaecoo is ‘the new kid in town’ en is onderdeel van de groep Chery. Samen met zustermerk Omoda wil Chery tegen 2030 wereldwijd 1,5 miljoen auto’s verkopen. Jaecoo wil in ons land in eerste fase een offroad SUV, de J7, lanceren.
Waar of niet waar: we worden overspoeld!
Ondanks alle berichten over onze markt die wordt ‘overspoeld’ door Chinese producten, vertellen de inschrijvingen van nieuwe wagens (bron: Febiac) een ander verhaal. Het bestverkopende Chinese merk is MG, dat met een marktaandeel van 0,61% op de 26e plaats staat. Polestar (0,39%) en BYD (0,33%) sluiten met de 29e en de 30e stek de top 30 af. Er komen wel geregeld nieuwe spelers bij, maar of die ook allemaal zullen overleven is een andere vraag.
Lotus
Lotus is toch die Britse lichtgewicht sportwagenfabrikant, niet? Think again. Het merk is ondertussen in Chinese handen en bouwt met de Eletre en de Emeya steeds meer zware, elektrisch aangedreven hightech modellen.
Lynk&Co
Lynk&Co is een bijzondere eend in de bijt. Het merk heeft slechts één model, de 01, en dat wordt… níet verkocht. Gebruikers leasen de auto met een contract dat maandelijks opzegbaar is. Via de bijhorende app kan je je voertuig ook doorverhuren als deelwagen om de kosten te drukken.
Maxus
Maxus kennen we als fabrikant van elektrische bestelwagens die gretig afnemers vindt bij lokale overheden om hun logistieke transporten binnen de gemeente te elektrificeren. Sinds enige tijd is er ook een elektrische minivan met zeven luxe zitplaatsen plus de eUNIQ6, een ruim bemeten SUV met elektroaandrijving.
Waar of niet waar: Chinese auto’s zijn goedkoop
Chinese producten hebben de reputatie goedkoop te zijn. Dat klopt wat betreft modellen met een verbrandingsmotor, maar de elektrische modellen zijn allerminst spotgoedkoop. Hoewel ze op hun thuismarkt vaak maar de helft kosten van wat er in Europa voor wordt gevraagd, zijn ze hier slechts iets goedkoper dan de Europese equivalenten. Een en ander heeft te maken met gestegen transportkosten, straks invoerheffingen, maar vooral een uitgekiende marketing.
MG
MG mag dan Brits klinken, het is in Chinese handen en heeft een heuse portfolio zuiver elektrische modellen: MG4, MG5, MG ZS, MG Marvel R en straks de nieuwe roadster. Toch levert het merk ook scherp geprijsde modellen op benzine en hybride versies omdat het ook de particuliere kopers voor wie EV’s nog te duur zijn, wil bedienen.
Omoda
Omoda is nog een nieuwe speler die deel uitmaakt van de groep Chery. Het merk heeft met de Omoda 5 een compact SUV-model in het gamma. Die laatste zal binnenkort op de Belgische markt komen met een elektrische aandrijving. Er volgt ook een benzinevariant van datzelfde model. Deze modellen zullen via de Limburgse garage Pagnotta worden verdeeld.
Polestar
Ook Polestar is in Chinese handen, maar zit wel onder de vleugels van Volvo en dus Geely. Het merk heeft drie 100% elektrische modellen (2, 3 en 4) maar mede door de forse prijzen blijft het marktaandeel eerder beperkt, waardoor Polestar het financieel moeilijk heeft.
Waar of niet waar: China bouwt enkel elektrische auto’s
Chinese automerken staan verder op het vlak van elektrificatie. Dat klopt, want deze constructeurs hebben een grote voorsprong wat betreft batterijproductie – vooral omdat China een strategische toegang heeft tot ertsen. Nu echter blijkt dat de particuliere koper niet warmloopt voor EV’s, gaat zelfs een notoir elektrisch merk als BYD overstag om ook hybride modellen naar Europa te halen.
Seres
Seres is een nog vrij klein maar 100% elektrisch merk dat in ons land al een tijdje de Seres 3 heeft. De producten worden verdeeld door One Automotive. Sinds kort is er ook de grotere Seres 5, die een fraai design koppelt met een keurige afwerking. Met een prijskaartje van € 58.000 is de 5 bijna dubbel zo duur als de 3.
Smart
Smart is niet langer een constructeur van kleine stadswagentjes. Sinds de groep gedeeld eigendom is van Mercedes en Geely worden nog enkel 100% elektrische aangedreven crossovermodellen gebouwd. Er is de compacte #1 en de grotere #3 met coupéallures. De modellen worden via een aantal Mercedes-dealers verkocht.
SWM
SWM, of Speedy Working Motors, is van oorsprong een Italiaanse motorfietsconstructeur waarvan de naam in Chinese handen kwam. Dat verklaart meteen waarom op de kofferklep van de SUV-modellen (G01 en de G01F) een logo met Italiaans vlaggetje kleeft.
Waar of niet waar: het gele gevaar?
Critici opperen dat (geconnecteerde) Chinese auto’s voor de consument een gevaar vormen qua databescherming. Het klopt dat het niet helemaal transparant is wat er met rijdata (bijvoorbeeld locaties) gebeurt, maar dat geldt eens te meer voor smartphones en andere elektronica die we gebruiken. Een grotere bedreiging is de beschikbaarheid van onderdelen – of software-updates – in de toekomst.
XPENG
Dit merk heeft in ons land de XPENG G6, de P7 en de G9 in portfolio. Deze modellen zijn sinds kort leverbaar via enkele Hedin Automotive dealers in Antwerpen, Gent en Brussel. De G6 is het meest recente compacte SUV-model dat beschikt over 800 Volt-technologie, waardoor hij bijzonder snel kan DC-laden. De constructeur claimt een rijbereik van 570 km.
Zeekr
Zeekr is nog een merk dat uit de Geely-groep komt en bij uitbreiding verwant is met Smart, Volvo en Lynk&Co. Zeekr is niet onbescheiden en positioneert zichzelf boven de eerdergenoemde merken uit de Geely-stal. De Zeekr 001 heeft een 100% elektrische aandrijving en het vloeiende design herinnert zelfs aan Porsche-producten.