sneeuw

Ontsnappen aan de winterkou via een vlucht naar een warme bestemming – en vlak voor vertrek trekt er plots sneeuw over het land. Reden om je zorgen te maken? Wij gingen poolshoogte nemen op Schiphol, en troffen daar een stel koene ‘ijsberen’.

IJsberen op de luchthaven

Van de 475 medewerkers die bij Amsterdam Airport Schiphol in sneeuwploegen werken, zijn er 135 zogenaamde ‘ijsberen’. Dat zijn medewerkers die in het dagelijkse leven op de luchthaven de meest uiteenlopende functies hebben, van secretaresse tot manager. Zij worden opgeleid tot ‘ijsbeer’. De opleiding start in de zomer met een theoretische introductie, waarin wordt uitgelegd hoe de sneeuw-operatie in zijn werk gaat. Na de theorie begint vanaf begin oktober de praktische training. In totaal wordt tienmaal met de hele sneeuwvloot ‘in formatie’ geoefend.

Sneeuw verwacht!

Op Schiphol wordt er van begin oktober tot eind april rekening gehouden met mogelijke winterse weersomstandigheden. De sneeuwploegen komen in actie als meteorologen aangeven dat winterse neerslag verwacht wordt. De medewerkers worden hiervoor uit hun vaste werkzaamheden gehaald. Het sneeuwvrij maken van Amsterdam Airport Schiphol gebeurt in drie diensten van acht uur per dag, met zo’n honderd voertuigen en circa 20 ‘ijsberen’ per shift. Zij zorgen ervoor dat er bij sneeuwval zo weinig mogelijk hinder ontstaat voor de reizigers.

Lees verder onder de video.

De start- en landingsbanen

Om de start- en landingsbanen schoon te houden worden er eerst negen sneeuwschuivers ingezet die dakpansgewijs de sneeuw naar de zijkant van de baan schuiven. Tussen en achter deze sneeuwschuivers volgen twee sneeuwblazers. Deze voertuigen kunnen tot 6750 ton sneeuw per uur uitwerpen over een afstand van 35 meter. Ter vergelijking: dat is het gewicht van een personenauto per seconde. Vervolgens veegt een laatste sneeuwschuiver de overgebleven restjes sneeuw weg. Twee sneeuwvloten maken gezamenlijk een start- en landingsbaan in ongeveer 20 minuten schoon.

Met zijn veertig meter brede sproei-installatie, zorgt de airport sproeiwagen dat de baan niet bevriest en glad kan worden. De start- en landingsbanen worden niet gestrooid met ‘gewoon’ zout zoals op de weg. Om corrosie van vliegtuigen te voorkomen, worden de banen vooraf besproeid met kaliumformiaat. Dat is een antivriesvloeistof die volledig biologisch afbreekbaar is.

…en het vliegtuig zelf

Niet alleen de banen, maar ook de vliegtuigen moeten ijsvrij gehouden worden. Voor vertrek krijgen vliegtuigen een de- en anti-icing behandeling. De-icen is het vliegtuig vrij maken van winterse verontreiniging. Anti-icen voorkomt herbevriezing. Dat gebeurt met een speciale vloeistof: glycol. Deze vloeistof wordt met heet water vermengd tot een temperatuur van 82 °C en vervolgens met speciale voertuigen op het vliegtuig gespoten. Tijdens het de-icen maken de vliegtuigen gebruik van speciale platformen met een gesloten rioolsysteem. Daarin wordt alle vloeistof opgevangen, naar een reservoir gepompt en vervolgens gezuiverd. Glycol is biologisch afbreekbaar. Het ijsvrij maken van een vliegtuig gebeurt door de luchtvaartmaatschappijen of de afhandelaren.

Vorig artikelWandelen in Tirol: #winterwonderland
Volgend artikel8 ideeën voor een extra warme februari