Met 5x een alternatief vervoermiddel van Waasland naar Antwerpen. Mobiliteit

Hoe ga je het snelst van het Waasland naar Antwerpen?

Sinds de knip van de Antwerpse Leien en de toeritdosering aan de Waaslandtunnel als gevolg dreigen de autopendelaars uit het Waasland gedupeerd te geraken. VAB-Magazine vergeleek alternatieve manieren om in de Antwerpse binnenstad te geraken met de auto. Een race onder VAB-collega’s!

Sofie Roth / Fotografie: Wim Kempenaers
21/09/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Uit onderzoek van VAB blijkt dat de rijtijd vanuit het Waasland naar Antwerpen meer dan verdubbeld is tegenover de maand juli. Daarom test VAB-Magazine mogelijke alternatieven om je naar het stadscentrum van Antwerpen te begeven.

Op een gelukkig geen al té drukke maandag in september reizen vijf collega’s tijdens de ochtendspits met vijf keer een ander vervoermiddel van de Grote Markt in Sint-Niklaas naar de Groenplaats in Antwerpen. Het startschot wordt gegeven om acht uur stipt.

  • Hoofdredacteur Jan zal het volledige traject met de auto afleggen.
  • Fotograaf Wim rijdt met de motor.
  • Adjunct-hoofdredacteur Ellen zal via de N70 naar de P+R in Melsele rijden om daar over te stappen op de tram.
  • Woordvoerder Joni neemt de E17 tot op Linkeroever, waar ze de Schelde zal oversteken met de gratis overzetboot.
  • Eindredacteur Sofie reist met de trein naar Antwerpen-Centraal om met een Vélo-deelfiets verder te trappen.

Benieuwd wie de race zal winnen? Klaar, start!

5x met een ander vervoermiddel: de resultaten

TijdPrijsComfort
1. Motor36 minutenParkeren:

Gratis op de stoep of bij een fietsenstalling.

Plus:

Vrijheid van eigen vervoermiddel.

Geen last van file en daarom tijdswinst.

Veel meer (gratis) parkeermogelijkheden.

Fijn bij mooi weer.

Min:

Minder fijn bij regen.

Door file rijden kan gevaarlijk zijn.

Je draagt en sleurt een hele uitrusting mee.

2. Trein + fiets44 minutenTrein:

Enkel traject Sint-Niklaas – Antwerpen: € 4,50

Jaarabonnement op dit traject (€ 934): € 1,95 per rit (of € 320/€ 0,67 met werkgeversbijdrage)

Vélo-fiets:

Jaarabonnement: € 49

Dagpas: € 4

Plus:

Geen file, geen stress.

Je kunt rustig iets lezen, werken of eten.

Snelle verbinding met IC-trein.

Vlot door de stad met een Vélo-fiets.

Positieve impact op milieu.

Min:

Afhankelijk van de treinuren. Vertragingen mogelijk.

Tijdens spitsuren soms veel volk op de trein.

Leeg/vol Vélo-station mogelijk, sommige fietsen trappen door of zijn stuk.

3. Auto + tram57 minutenParkeren:

Gratis op P+R Melsele

Tram:

Enkel sms-ticket: € 2

Jaarabonnement De Lijn (€ 311): € 0,65 per rit

Plus:

Vrijheid van eigen auto.

Regelmatige verbinding: ongeveer om de 10 minuten een tram.

Veel parkeerplaats op P+R Melsele, vlot bereikbaar.

Een rustig traject.

Min:

12 stops tot de Groenplaats. Je hebt het gevoel lang onderweg te zijn.

4. Auto + overzet60 minutenParkeren: € 5 voor een hele dag op Linkeroever

Overzetboot: gratis

Plus:

Vrijheid van eigen auto.

Links blijven op E17 richting Linkeroever.

Vlot parkeren op Linkeroever.

Vakantiegevoel op de overzetboot.

Min:

Nog een stukje in de file staan.

Overzet komt maar om het halfuur. Rekening houden met het uurschema.

5. Auto64 minutenParkeren:

€ 19,90 voor een hele dag

Plus:

Vrijheid van eigen auto.

Geen overstappen.

Gemakkelijk om bagage en passagiers mee te nemen.

Altijd je vervoermiddel in de buurt.

Min:

Files en tijdverlies.

Parkeren (in de stad) is duur.

Negatieve impact op milieu.

(Lees verder onder de foto.)

Snel naar Antwerpen vanuit het Waasland?

Tussen de eerste (motor) en de laatste (auto) zit een toch al aanzienlijk verschil van 28 minuten. Het verschil in tijd tussen de auto/tram, de auto/overzet en de auto is echter zeer klein. Op onze testdag viel de verkeersdrukte dan ook mee. De file op de E17 begon vanaf het parkeerterrein in Kruibeke. We verwachten dat de drukte vanaf oktober toeneemt, waardoor het verkeer vanuit het Waasland al zal vertragen in Haasdonk of zelfs Sint-Niklaas. In dat geval zal de auto nog meer tijd verliezen, en alternatieven als de trein en auto/tram nog meer de moeite lonen. De grote winnaar blijft in elk geval de motor, zowel qua tijd, prijs en comfort (zie kader hierboven).

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief