wegverlichting

Vanuit de lucht mag ons landje dan oplichten als een vuurbol, er bestaat wel degelijk een plan om een teveel aan wegverlichting te voorkomen. 

Waarom brandt de snelwegverlichting soms wel en soms niet?

Standaard is de wegverlichting op de snelweg uitgeschakeld, al zijn er uitzonderingen. Zo brandt ze wel bij op- en afritten en bij verkeerswisselaars, waar veel manoeuvres gebeuren. Snelwegen zijn opgedeeld in segmenten, zodat de verlichting plaatselijk kan branden. Die beslissing wordt genomen door de politie als er een potentieel gevaarlijke situatie is, zoals wegenwerken of een ongeluk. Anderzijds kan ook het KMI beslissen om de lichten op bepaalde stukken snelweg aan te steken. Het KMI stuurt dagelijks een voorspelling naar het Agentschap Wegen en Verkeer met per segment een 1 of een 0. Bij 1 moet de verlichting voor dat segment aan, bij 0 blijft ze uit.

Wat als de voorspelling niet klopt?

De politie kan het coördinatiecentrum bellen om de wegverlichting alsnog aan te steken wanneer de zichtbaarheid plots slecht blijkt. Als je vindt dat er door slecht weer, een ongeval of een voorwerp op de weg een potentieel gevaarlijke situatie ontstaat, dan kun je ook zelf de politie bellen. Die oordeelt dan of het nodig is om de lichten al dan niet aan te steken. Berichten via sociale media naar het Agentschap Wegen en Verkeer sturen heeft geen nut, want buiten de kantooruren worden die niet gemonitord.

Wat met wegverlichting op gewestwegen?

Op gewestwegen wordt geen wegverlichting geplaatst, tenzij de omstandigheden daar om vragen. Er zijn echter heel wat uitzonderingen, zoals bebouwing, gevaarlijke kruispunten, veel fietsverkeer, enzovoort. Via het uitgebreide lichtplan voor gewestwegen wordt bepaald of er verlichting nodig is. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de opbouw van verlichting. Op een lang stuk maken enkele verder uit mekaar geplaatste verlichtingspalen de overgang van donker naar licht aangenamer voor de ogen. Twee aparte verlichte delen die dicht bij elkaar liggen, worden aan mekaar verbonden, opnieuw om die plotse overgang te vermijden. Te snel en te vaak van donker naar licht is immers niet goed voor de ogen.

Waarom hebben sommige wegen ledverlichting en andere niet?

Onlangs werd beslist om alle verlichting om te bouwen naar ledverlichting. Eerst worden de snelwegen aangepakt, daarna de gewestwegen. Ledverlichting verbruikt minder en gaat minder snel stuk, wat de kosten voor onderhoud doet dalen. Leds verlichten vaak ook een breder stuk, waardoor er soms minder verlichtingspalen nodig zijn.

 

Lees ook

Wanneer moet je je mistlichten gebruiken?

Zo fiets je veilig door het donker

Autoverlichting, ken jij het verschil?

Vorig artikelPéage in Frankrijk wordt duurder
Volgend artikelOntdek de Zweedse bestemmingen achter die rare Ikea-namen