Mercedes W110 HeckflosseFoto's met dank aan

Een auto met vinnen? Daarvoor moet je bij Joris zijn. De Mercedes W110 dankt zijn bijnaam trouwens aan die puntige uitlopers; ‘Heckflosse’, of de staartvin.

Kleurtjes

“Ik was verkocht zodra ik als kind de snelheidsmeter van een ‘Heckflosse’ zag. Die ging verticaal omhoog en kreeg dankzij een spiraal een andere kleur als je sneller reed. In mijn auto moest die meter vervangen worden. Ik heb er meteen gebruik van gemaakt om het hele mechanisme uit elkaar te halen en te kijken hoe het precies werkt. Als ik nu achter het stuur zit en die meter omhoog zie gaan, dan borrelt er opnieuw kinderlijk plezier op.”

Made in Mechelen

“Na lang aandringen heb ik de wagen mogen overkopen van een vriend. Die had hem gekocht van een oud vrouwtje, dat er enkel mee naar de winkel en theekransjes reed. Ze deed het meeste onderhoud trouwens zelf, en hield een boekje bij waarin ze stipt noteerde wanneer ze wat aan de auto had gedaan. Mijn ‘Heckflosse’ is in Mechelen van de band gerold. Weinig mensen weten dat Mercedes daar een fabriek had. De auto’s uit die fabriek hadden de kwalijke reputatie snel te roesten. Ook mijn exemplaar had daar last van.”

De eerste eigenares van deze wagen deed zelf het onderhoud.

Maffiawagen

“Deze auto is een echte kilometervreter. Veel oldtimereigenaars mijden de snelweg, maar ik niet. Ik haal gemakkelijk 120 km/u zonder de auto pijn te doen. Hij is ook bijzonder ruim, de koffer is immens. Mijn vrienden lachen weleens dat je er zonder probleem twee lijken in kwijt kunt, de perfecte maffiawagen. Om het te bewijzen zijn we er eens met twee in gaan liggen. Er was zelfs nog plaats over.”

The Lady

“We hebben de auto een extra bijnaam gegeven: ‘The Lady’. Ik heb nog een Mercedes 260 SE, die heet ‘The Beast’ en de dagdagelijkse, moderne auto is ‘Junior’. Mijn zoon heeft de oldtimermicrobe ook te pakken, maar hij wil een Ford Mustang kopen. Het verkeerde merk.” (lacht) 

Vorig artikelGetest: Honda X-ADV
Volgend artikelGetest: Mazda CX-5