Welke soorten automaat bestaan erAudi

Zoals je in ons ander artikel al kon lezen, is de automaat aan een serieuze opmars bezig. Van alle nieuw geregistreerde auto’s in ons land vorig jaar had bijna de helft een automatische transmissie. Maar welke soorten bestaan er allemaal en wat zijn de verschillen?

Klassieke automaat

  • Andere naam: koppelomvormer
  • Aantal versnellingen: van 4 tot 10
  • Sterktes: schakelt zacht en comfortabel
  • Zwaktes: geen instant gangwissels
  • Vooral te vinden in: zowat alle auto’s van alle merken
  • Werkt het beste bij: koppelrijke motoren
  • Ook geschikt voor: plug-in hybrides
  • Toekomst: nog meer versnellingen om het verbruik te drukken

Gerobotiseerde versnellingsbak

  • Andere naam: dubbele koppelingsautomaat
  • Aantal versnellingen: van 5 tot 9
  • Sterktes: schakelt snel en snedig
  • Zwaktes: soms wat slordig aan stadssnelheden
  • Vooral te vinden in: auto’s van de VW-groep
  • Werkt het beste bij: turbobenzines
  • Toekomst: minder afzet door evoluerende koppelomvormers

Continu Variabele Transmissie

  • Andere naam: CVT
  • Aantal versnellingen: oneindig veel
  • Sterktes: moet niet trapsgewijs op- of terugschakelen
  • Zwaktes: toerental piekt onder vollast
  • Vooral te vinden in: Japanse auto’s
  • Werkt het beste bij: koppelrijke motoren
  • Ook geschikt voor: zelfopladende hybrides
  • Toekomst: verfijning en populariteit nemen toe

Enkelvoudige reductiebak

  • Andere naam: EV-automaat
  • Aantal versnellingen: vooruit en achteruit
  • Sterktes: doodeenvoudig in gebruik
  • Zwaktes: beperkte topsnelheid
  • Vooral te vinden in: volledig elektrische auto’s
  • Werkt het beste bij: stads- en gezinswagens
  • Ook geschikt voor: gelijk welke toepassing met een elektromotor
  • Toekomst: letterlijk dé transmissie van de toekomst

 

Lees ook

Welke aandrijving past het best bij jouw profiel?

Wat heb je nodig om thuis een elektrische auto te laden?

Alles wat je wilt weten over de batterijen van een hybride auto

Vorig artikel6 redenen om Kreta op je wishlist te zetten
Volgend artikelWaarom de opmars van de automaat onstuitbaar is