Slippen © Bert Claes

Slippen is sneller gebeurd dan je denkt, zeker bij guur weer. Voor je het weet, ben je de controle over je voertuig kwijt. Hoe je je wagen toch onder controle houdt, lees je hier.

Een eerste tip als het op slippen aankomt? Kijk in de richting die je uit wilt. Je handen volgen immers je ogen en leiden je naar de uitweg. Duw de koppeling zo snel mogelijk in en blijf van het rempedaal af. Zo neem je de aandrijving weg en zorg je ervoor dat je sneller weer grip op het wegdek hebt. Bij een automaat is het eenvoudiger: het volstaat om het gaspedaal los te laten. Ook hier is het van belang om niet te remmen. Om de auto in neutraal te zetten, is er helaas geen tijd. Bovendien heb je beide handen nodig om te sturen. Verder nog superbelangrijk: je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Daar wordt niet zomaar op gehamerd.

Zo maak je een noodstop

Het overschatten van de eigen rij- en stuurvaardigheid is een voedingsbodem van veel ongevallen. Heel weinig mensen hebben bijvoorbeeld al eens een noodstop moeten uitvoeren. Het is nochtans enorm belangrijk om dat manoeuvre onder de knie te hebben. In plaats van het rempedaal zachtjes in te drukken, moet je uit volle kracht remmen. Want elke fractie van een seconde kan cruciaal zijn. Oefen dit daarom al eens in een rustige straat zonder verkeer, uiteraard niet op de autosnelweg. Te hard het rempedaal indrukken, bestaat in dit geval niet. Vergeet het ‘pompend’ remmen van zoveel jaren geleden. Het ABS-systeem – sinds 2004 verplicht op alle nieuwe voertuigen in ons land – zorgt ervoor dat je gecontroleerd tot stilstand komt.

De juiste zitpositie

De juiste zitpositie is minder evident dan ze lijkt en een belangrijk deel van veilig rijden. Je ooghoogte is het best halfweg de voorruit. Je been moet licht gebogen zijn wanneer je de koppeling induwt. De armen hou je niet gestrekt, maar negentig graden gebogen. Handen en schouders staan op dezelfde hoogte. ‘Proactief rijden’ is een term die regelmatig de revue passeert. Snelheid aanpassen, voldoende afstand houden. Verder kijken dan je neus lang is, of dus verder dan de auto die vlak voor je rijdt. Zeker als je je in het chaotische verkeer begeeft, met zowel in als buiten de auto afleiding à volonté.

Win een exclusieve rijtraining!

Dankzij Ford Lommel mogen we drie duotickets weggeven voor een exclusieve ProPerformance rijtraining ter waarde van 499 euro per persoon. De trainingsmodule met alles erop en eraan vindt plaats op zaterdag 16 maart 2024 in de unieke setting van het Driving Training Center op de Ford Lommel Proving Ground.

Waag je kans via DEZE link en misschien word jij wel de beste chauffeur uit de buurt.

Waarom de Skidcar nuttig zou zijn bij het terugkommoment

Dankzij de Skidcar heb je geen nat wegdek nodig om een voertuig te laten slippen. VAB steunt dan ook de vraag van Ford om de Skidcar te laten opnemen in het terugkommoment.

Skidcar © Bert ClaesHet terugkommoment is een verplichte bijscholingscursus die je zes tot negen maanden na het behalen van je rijbewijs B moet volgen. Naast een kennismaking, zelfevaluatie en groepsgesprek over rijattitude, is er ook een praktisch gedeelte. Daarin moeten chauffeurs naast een stop- en afleidingsoefening op een nat wegdek ook een obstakel ontwijken.

VAB ondersteunt de vraag van Ford om die slipbeweging ook te mogen doen met een Skidcar. Dat is een slipauto die speciaal ontworpen is om ook op droge ondergrond en met lage snelheid te slippen. Vier extra wielen, die via een frame op de ophanging van het voertuig aangebracht werden, bootsen alle verschillende weersomstandigheden na. Zo leer je snel de fenomenen onderstuur en overstuur herkennen, maar ook hoe je ermee moet omgaan. De Skidcar wordt gebruikt op grote asfaltoppervlaktes, zodat de veiligheid van de bestuurder nooit in het gedrang komt.

Het grote voordeel van een Skidcar is dat het een efficiënt en milieuvriendelijk alternatief is van het traditionele natspuiten van het wegdek. Er hoeft niet nodeloos water – of zoutwater, bij koude omstandigheden – verspild te worden om een nat wegdek te creëren.

Vorig artikelMeer dan 1 op de 10 wagens heeft defecte of slecht afgestelde lichten
Volgend artikelWin een exclusieve rijtraining bij Ford Lommel