Gillet motorFoto's: Wim Kempenaers

Honderd jaar geleden rolde de eerste Gillet-motorfiets uit de fabriek in Herstal. Als trouwe fan heeft Jan ondertussen een bonte verzameling bij mekaar gesprokkeld.

Charmante verschijning

“Als tiener haalde ik brommertjes op die mensen niet meer gebruikten. Flandria’s, Vespa’s, een NSU. Eentje daarvan heb ik geruild tegen een kleine Gillet. Dat vond ik zo’n charmante verschijning. Ik was erdoor gebeten en ben alles beginnen te verzamelen, zoals de folders van alle modellen die Gillet van 1920 tot 1959 heeft gebouwd. Ik schuimde beurzen af en heb veel kunnen kopen bij de opkomst van het internet. Nu is het moeilijker om nog iets te vinden, omdat het allemaal bij verzamelaars zit.”

Tikkeltje luxueuzer

“België had vroeger drie grote motorfabrikanten: FN, Sarolea en Gillet. Die waren op dat moment toonaangevend in de wereld! Een Gillet motor was de Jaguar onder de Belgische motorfietsen. Net dat tikkeltje luxueuzer en ietsje duurder. In de jaren 50 liep het echter helemaal fout. Door de opkomst van de auto enerzijds en door de vooruitstrevende Japanse motoren anderzijds. De Belgische merken hebben die boot volledig gemist, waardoor de hele Belgische motorindustrie is teloorgegaan.”

Gillet was de Jaguar onder de Belgische motorfietsen en ooit toonaangevend in de wereld.

Hoopje oud ijzer

“Deze Gillet Tourist uit 1930 is dans son jus. Hij is compleet in originele staat, zonder zelfs maar een nieuw likje verf. Die uitstraling maakt de motor puur. Maar er waren ook grotere restauratieprojecten. Ik kocht ooit in Tsjechië een motor, nu ja, het was meer een hoopje oud ijzer. Tien jaar lang heb ik eraan gewerkt en nu staat hij hier te blinken. Ik bezit vandaag twintig Gillet-machines; de oudste is van 1922. Maar ik heb evengoed respect voor iemand die maar één motor heeft maar er met even veel passie naar omkijkt.”

Geradbraakt

“Deze Gillet motor rijdt wat spartaans. Hij heeft alleen vooraan en onder het zadel wat vering, verder niks. Stel je eens voor dat je vroeger met zo’n motor over kasseien moest denderen. Ik reed al een paar keer de rally Luik-Nancy-Luik. Dat is zo’n zevenhonderd kilometer in twee dagen. Toen was ik serieus geradbraakt. Om de honderdste verjaardag van Gillet te vieren, komt er in het najaar een tentoonstelling in Autoworld waarvoor ik een paar modellen uitleen. Ten minste, als de coronacrisis geen roet in het eten gooit.”

 

Nog meer oude motoren?

Lees dan de mooie verhalen van de Sarolea van Stany, De Vespa van Jos of de Norton van Guy.

Vorig artikelKen jij de verkeersregels in Duitsland?
Volgend artikelUitzondering avondklok voor wie op vakantie vertrekt of terugkeert