Helft gps krijgt nooit update

Momenteel gebruikt 88% van de automobilisten een gps-systeem in hun wagen. Een derde daarvan is ouder dan vijf jaar. Vaak krijgen de toestellen geen update, wat kan leiden tot verwarring.

Uit de VAB-Mobiliteitsbarometer blijkt dat we meer en meer onze gps-toestellen blindelings vertrouwen. In 2015 rekende 75% op het gps-systeem om de route te bepalen, in 2016 was dat zelfs 90%. In 44% van de gevallen gebruiken bestuurders een mobiel systeem, zoals een ingebouwde gps of een smartphone.

Kaart bovenop gps blijft handig

VAB vindt het een goede ontwikkeling dat automobilisten gps-begeleiding gebruiken, omdat dan de volle aandacht kan gaan naar het verkeer. In feite moet dit een positieve impuls geven aan de verkeersveiligheid als we daardoor effectief ook meer de focus leggen op het verkeer. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de gps wordt ingesteld voor je aan de rit start en dat bij twijfel de route op voorhand wordt bekeken op een klassieke kaart. Zeker voor buitenlandse bestemmingen is dat belangrijk. Het geeft ook een beter inzicht in de route die je moet volgen. Dat is altijd handig wanneer je toestel instructies geeft die op het eerste zicht tegenstrijdig lijken. Zo splitsen sommige rijstroken snel na mekaar waarbij je gps weleens aangeeft om links aan te houden, waarna je meteen daarna weer rechts moet aanhouden. Wie visueel op een kaart gezien heeft waar hij naartoe moet of de steden kent die hij moet volgen, gaat daardoor minder corrigerende bewegingen moeten uitvoeren.

Geen update van gps zorgt voor foute informatie

Het gps-systeem wordt ook vaker gebruikt om de geldende snelheidslimiet te verifiëren (tot 22%). Dit kan een handig hulpmiddel zijn wanneer je een verkeersbord over het hoofd hebt gezien. Maar de verkeersborden gelden nog steeds als de officiële aanduiding van de snelheidslimiet en die kunnen wel wijzigen. Het is daarom belangrijk dat je hiervoor regelmatig je gps-systeem een update geeft. Dit gebeurt volgens VAB niet vaak genoeg. Maar liefst 49% van de gps-systemen kreeg nooit update. Vooral toestellen die ouder zijn dan 5 jaar krijgen geen updating meer (66%). Met een niet geüpdatet toestel loop je het risico foute informatie te krijgen over een weginrichting of snelheidsregime dat ondertussen werd gewijzigd.

Vorig artikel72u in de Nederlandse Hanzesteden
Volgend artikelGetest: Volkswagen Tiguan