Range Rover Evoque

De tweede generatie van de Range Rover Evoque is bij de dealers gearriveerd. Hoewel hij volledig in het nieuw steekt, lijkt hij toch eerder een voorzichtige evolutie van zijn voorganger te zijn.

Gepolijst vanbuiten

Sinds de lancering in 2011 groeide de Ranger Rover Evoque al snel uit tot een succesmodel, maar ondertussen kreeg de SUV heel wat concurrentie. Tijd voor een update dus, maar dan wel zonder risico’s te nemen. De nieuwe Ranger Rover Evoque blijft herkenbaar, maar ziet er iets meer gepolijst uit. Het lijkt wel of de zijdelingse karakterlijnen werden weggevijld en de koetswerknaden smaller werden. De deurkrukken zijn vlak en komen pas piepen wanneer je de auto ontgrendelt. Wat je niet meteen ziet, is dat de wielbasis iets langer is. De algemene lengte blijft weliswaar beperkt tot een parkeervriendelijke 4,37 meter. Toch rijd je een parkeergarage beter met de nodige omzichtigheid binnen en dat komt door de brede koets.

Behalve het basismodel behoren alle Evoques tot de categorie van de milde hybriden.

Knus vanbinnen

Door de langere wielbasis en de positionering van de voorstoelen is er achterin voldoende been- en knieruimte en daarmee is een punt van kritiek bij het vorige model weggewerkt. De koffer heeft een behoorlijk volume van 472 liter. De afwerking en de materiaalkeuze van het interieur kregen een serieuze opwaardering. Daarmee is de Evoque een bijzonder aangename auto om in te toeven. Centraal op het dashboard prijken twee schermen. Op één daarvan kun je verschillende functies aanduiden. Zo kun je kiezen uit verschillende rijmodi en dat zowel voor op de weg als op het onverharde. Behalve op het basismodel met de 150pk-dieselmotor is vierwielaandrijving standaard. Het gaat om een slim systeem dat de tractie tussen de voor- en achterwielen aanpast. Hoewel de meeste toekomstige eigenaars nooit het asfalt zullen verlaten, kan de Evoque aardig wat offroaden. Zo kan hij door water met een diepte van zestig centimeter waden. Daarmee blijft hij trouw aan de filosofie van Land Rover.

Milde hybride

De Evoque heeft een volledig herwerkte ophanging met heel wat aluminium componenten. De koets is stijver dan voordien en dat alles leidt tot een voortreffelijk rijgedrag en geeft de bestuurder heel wat feedback. De ophanging voelt zachter aan dan in het verleden en ook het geluidscomfort is serieus verbeterd. Als (dure) optie is er een adaptieve demping. Behalve het basismodel behoren alle Evoques tot de categorie van de milde hybriden, waarbij een elektromotor de brandstofmotor bijstaat bij het vertrekken vanuit stilstand en het hernemen. Daarmee moet de beperkte werking van de turbo bij een laag motortoerental worden opgevangen. Ondanks dit technisch hoogstandje voelt de Range Rover Evoque wat sloom aan bij het vertrekken vanuit stilstand. Onze testauto was voorzien van een 180pk-sterke 2.0-liter turbodiesel. Een negentrapsautomaat is standaard op elke Range Rover Evoque, behalve op het basismodel. De krachtigste diesel is goed voor 240 pk. Er zijn drie benzines met ofwel 200, 250 of 300 pk. Tegen het einde van het jaar komt er een plug-in hybride en volgend jaar staat er zelfs een volledig elektrische versie op het programma.

  • Range Rover Evoque
TESTWAGEN
2.0 viercilinder (diesel), 180 pk
TESTVERBRUIK
7,6 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
145 g/km
BUDGET
  • basisprijs 2.0 diesel (150 pk): € 39.250 – testmodel 2.0 diesel met automaat (zonder opties): € 46.600
  • BIV: € 1095,13
  • verkeersbelasting: € 523,18
PLUS
  • Stijlvol design
  • Inrichting interieur
  • Geluidscomfort
  • Absorberende vering
  • Extra zitruimte achterin
  • Aangenaam rijgedrag
MIN
  • Mist pit bij lage snelheid
  • Zichtbaarheid naar achteren
  • Prijzig
  • Dure opties

Leestip

Wist je dat VAB ook een tijdje Land Rovers in z’n wagenpark heeft gehad. Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Land Rover.

Previous articleZo blijft je fiets in topconditie
Next articleDe Oosterweelverbinding: wat mag je verwachten?