autoHassan Ouajbir

Wanneer de regels voor de lage-emissiezones in 2025 strenger worden zal de impact voor privébezitters van een wagen bijzonder groot zijn. Maar liefst 4 op de 10 auto’s zullen de LEZ niet meer in mogen.

VAB heeft de impact van de lage-emissiezones in kaart gebracht voor 2025, wanneer de toelatingsnormen strenger worden. Op dat moment moet een benzinewagen minstens Euronorm 3 en een dieselwagen Euronorm 6 hebben. Tot 1 januari 2022 is er nog een verschil in de toelatingsvoorwaarden tussen de lage-emissiezones in Vlaanderen en Brussel. Vlaanderen (Antwerpen en Gent) eist dat elke dieselwagen minimaal Euronorm 5 heeft. Dat betekent dat 35% van de huidige dieselwagens beide steden niet binnen mag. Brussel stelt zich voorlopig tevreden met Euronorm 4 voor diesels, waardoor de impact kleiner wordt: 17% van de dieselwagens mag er niet binnen.

Impact vanaf 2025

Om de impact van het verstrengen van de toelatingsnormen voor benzine- en dieselwagens in 2025 te bereken, hebben we een correctie op het huidige wagenpark toegepast, omdat oudere wagens op een natuurlijke wijze het eerst uit het wagenpark verdwijnen. Daarom hebben we alle wagens met Euronorm 1, 2 en 3 geschrapt. De wagens met Euronorm 0 hebben we behouden, omdat dat vooral oldtimers zijn die in 2025 waarschijnlijk nog zullen rondrijden. Ook hebben we rekening gehouden met de vernieuwing van het wagenpark: we voegden benzinewagens met Euronorm 6 toe. Zelfs in deze optimistische schatting, waarbij de oudste wagens uit de berekening zijn gehaald, blijft de impact groot: 2 op de 3 dieselwagens zullen de toegang tot de LEZ geweigerd worden. In Vlaanderen mag 34% van het wagenpark niet meer binnen, in Wallonië zelfs 41%. De betere score voor Vlaanderen is vertekend door het hoge aantal bedrijfswagens. Als we enkel de privéwagens meerekenen, dan kunnen we ervan uitgaan dat 4 op de 10 privéwagens in Vlaanderen een rijverbod in de LEZ krijgen. Dat betekent een ongeziene impact op het modale gezin. VAB vraagt daarom aan steden en gemeenten om niet zomaar extra lage-emissiezones in te voeren.

 

Klik hier voor de volledige perstekst van VAB rond dit thema.

Vorig artikelMag een ‘L’ blijven hangen?
Volgend artikelNieuwe lage-emissiezones worden voorlopig beter uitgesteld