Minder defecte autoverlichting dankzij nieuwe technologiec1a1p1c1o1m1

In de wintertijd verloopt de avondspits voor een groot stuk in het donker. Zeker in deze periode is zien en gezien worden in het verkeer van het hoogste belang. Dat geldt voor zwakke weggebruikers én voor automobilisten.

Het zijn vooral de zwakke weggebruikers die gevaar lopen. Uit onderzoek blijkt dat de eerste weken na het terugdraaien van de klok zich niet alleen meer maar ook ernstigere ongevallen voordoen met voetgangers en fietsers. Zichtbaar zijn in het verkeer is dus de boodschap, en dat kan gemakkelijk met opvallende kleurrijke kledij en fluohesjes. Fietsers controleren best nog eens de fietsverlichting. Ook automobilisten kunnen die negatieve cijfers terugdringen door bijzonder aandachtig te zijn voor de kwetsbare weggebruikers en door een grondige check van de verlichting van hun voertuig.

Rijden met defecte autoverlichting nog steeds niet helemaal uit de wereld

Uit de controles van het VAB-Diagnosecentrum blijkt dat steeds minder wagens met defecte dimlichten rijden. Recente voertuigen zijn immers uitgerust met LED-verlichting die een langere levensduur hebben en de bestuurder krijgt bij defect meteen een melding op het dashboard. Verkeerd afgestelde lichten komen eveneens minder vaak voor, maar toch had het afgelopen jaar nog 1 op de 13 gecontroleerde wagens verkeerd afgestelde dimlichten.

2010
2017
2020
Dimlicht defect
6%
4,5%
3%
Standlicht defect
4%
2,5%
1,5%
Dimlicht verkeerd afgesteld
12%
8%
7%

 

Opletten voor automatische en dagrijverlichting

Dagrijverlichting is een nieuwe technologie die sinds 2011 verplicht werd voor alle nieuwe auto’s. De verlichting van het voertuig wordt automatisch ingeschakeld als de motor wordt gestart. Dat de achterlichten daarbij ook moeten branden is pas opgelegd in 2015. Dat zorgt voor wat verwarring: automobilisten hebben vaak niet door dat de dimlichten niet aanstaan, maar enkel de dagrijverlichting. Vooral bij mist is dit gevaarlijk, want dan gaat de automatische verlichting ook niet werken. Volgens de sensor is er voldoende licht, maar in realiteit is de zichtbaarheid verminderd en moet je je dimlichten aanzetten. Bij mist, hevige sneeuwval of regen zijn dimlichten verplicht als de zichtbaarheid minder dan 100 meter bedraagt.

Tip 1

Als je naar de garage of technische keuring bent geweest, of er heeft iemand anders met je wagen gereden, check dan zeker of de verlichtingstand ‘auto’ niet werd uitgeschakeld.

Tip 2

Controleren of je lichten correct zijn afgesteld is erg gemakkelijk. Kijk maar naar dit filmpje!