Lada

Lada zal zich helemaal terugtrekken van de West-Europese markt. Wie nog een stukje Russisch industrieel erfgoed in Europa wil kopen, zal snel moeten zijn.

Sinds mensenheugenis wordt er wat lacherig gedaan over Lada, de trots van de Russische auto-industrie. “Waarom je een Lada maar beter tweedehands koopt?” Omdat alle onderdelen tegen dan toch vervangen zijn. Het is maar één van de gratuite grapjes waarmee het merk overstelpt werd. Toch had Lada een relatief grote aanhang. De Lada 1200, en opvolger 2105, was ook bij ons de keuze voor wie voor weinig geld toch een auto wilde. De Samara was zelfs een tijdje een bescheiden verkoopsucces in ons land en de Niva had een schare fans bij 4×4-liefhebbers. Lada’s waren oersterk. Wanneer half België bij grote koude VAB moest optrommelen om zijn auto weer aan te praat te krijgen, startten alle Lada’s vrijwel meteen. Hoestend en pruttelend weliswaar, maar rijden deden ze.

Te hoge boetes voor Lada

Net daar knelt nu het schoentje. Lada’s zijn niet meteen het toonbeeld van propere wagens, en hoewel de technologie ook bij de Russen mee is geëvolueerd, kunnen ze qua uitstoot niet voldoen aan de strenge, Europese normen. Dat zou de voornaamste reden zijn waarom Lada zich nu terugtrekt uit Europa. Vanaf 2021 gelden er in Europa namelijk strengere normen en mag de hele vloot van een merk niet meer uitstoten dan 95 gram CO₂ per kilometer. Lada haalt die doelstelling nooit en kijkt aan tegen torenhoge boetes. Per gram dat een wagen meer uitstoot, legt Europa een boete van 95 euro per verkochte wagen op. Dat tikt dus aardig aan. Als je weet dat een nieuwe Lada 156 gram uitstoot, dan is dat per verkochte wagen een boete van 5795 euro. Lada lijkt dus het eerste merk dat Europa links laat liggen omwille van de strengere milieueisen.

Commerciële overwegingen

De gemiddelde uitstoot wordt berekend op groepsniveau, daarom dat bovenstaande berekening een beetje kort door de bocht is. Zo kan bijvoorbeeld Mercedes de uitstoot van zijn zware luxewagens compenseren met de lage uitstoot van de Smart, die tot dezelfde groep behoort. Ook de Fiat-Chrysler-groep keek aan tegen immense boetes, maar kan dan weer via een ingenieuze deal met Tesla zijn gemiddelde uitstoot doen dalen. Aangezien Lada tot de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi behoort, zou het ook kunnen profiteren van de betere uitstootcijfers van die merken. Of is het andersom en duwt Lada de uitstootcijfers van de groep te veel naar omhoog? Hoe dan ook, het merk beslist om zich terug te trekken uit de West-Europese markt. Dat de verkoopcijfers van Lada buiten Rusland dramatisch zijn en de groep met Dacia al een budgetmerk heeft in onze contreien zal misschien ook meespelen in die beslissing. In ons land kon je een Lada enkel nog maar krijgen via Duitse import, maar ook dat zal dus niet meer mogelijk zijn.

Lees ook

Waar dienen die bolletjes op je voorruit eigenlijk voor?

Zo rijd en tank je met een auto op waterstof.

Auto huren? Hier moet je op letten!