Je wilt je woon-werkverkeer met de motor afleggen, maar weet niet goed welk type je daar het best voor kiest? Geen zorgen, wij geven raad!

Keuzestress. Dat krijg je als je een motor of scooter wilt kiezen om in te zetten voor woon-werkverkeer. Het aanbod is zeer ruim, zowel qua prijs als model. En je moet goed kijken waarvoor je je die gemotoriseerde tweewieler wilt gebruiken. Niet elk type motor is immers even ideaal om de weg naar en van het werk af te leggen.

Welk type motor?

De keuzestress begint al bij het type gemotoriseerde tweewieler. Er zijn supersportmotoren, toermotoren, scooters, custom bikes (voor de easy riders onder ons), naked bikes, trail bikes (adventure bikes),… Voor woon-werkverkeer zijn motoren waarop je rechtop zit ideaal. Dat is comfortabel en biedt een goed zicht op de weg. En wat windbescherming is ook niet te versmaden. De voor woon-werkverkeer meest geschikte gemotoriseerde tweewielers zijn scooters, trail bikes en toermotoren. Naked bikes kunnen ook, maar daarop heb je standaard geen windbescherming. Wat bagagemogelijkheden betreft: lang niet alle motoren en scooters zijn af fabriek met top- of zijkoffers uitgerust. Die kunnen er achteraf als accessoire op geplaatst worden. Kan dat niet, dan is een rugzak een alternatief.

Hoeveel cc?

‘Een zware is je ware’, hoor je vaak in de motorwereld. Je lijkt pas mee te tellen als een motor een cilinderinhoud van 1000 cc of meer heeft. Is dat wel zo? Veel cc’s betekenen veel pk’s en veel koppel, maar vaak ook veel gewicht. Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is. Rijd je vooral in de stad, dan is een lichte motor van minder dan 300 cc ideaal. Nadeel is wel dat je op een motor veel moet schakelen. Scooters daarentegen zijn uitgerust met een continu variabele aandrijving of een automatische versnellingsbak.

Een kleine greep uit het aanbod

 

1Trail bikes

BMW R 1250 GS

De meest verkochte motorfiets in 2019. Wordt aangedreven door een 1254cc-metende boxertwin. Levert een vermogen van 136 pk bij 7750 toeren per minuut. Is sinds vorig jaar uitgerust met shiftcam-technologie, waarbij de kleptiming en klephoogte aan de inlaatzijde varieert naargelang van het toerental. BMW claimt daarmee meer vermogen (vooral bij lage toerentallen) en een betere verbranding van het benzineluchtmengsel. Er is ook een extremere Adventure-versie van de R 1250 GS

Prijs: vanaf € 17.170

 

Yamaha Tracer 700

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeer

Een middenklasse trail bike. Kreeg voor 2020 een facelift, wat vooral te zien is aan de hertekende snoet. De krachtbron is een tweecilinder paralleltwin van 689 cc, goed voor een vermogen van 75 pk bij 9000 toeren per minuut. Is een motor voor de kleine weggetjes én voor langere afstanden op de snelweg.

Prijs: vanaf € 8599

 

Suzuki V-Strom 250

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeer

Een trail bike hoeft niet altijd zwaar te zijn. Suzuki heeft met de V-Strom 250 een lichte versie van de zware (650 cc en 1000 cc) broer in huis. De twin van 248 cc levert 25 pk bij 8000 toeren. Zo’n lichtere motor vraagt wel meer schakelhandelingen. Het gewicht is slechts 188 kilo. Extra voordeel: prettig van prijs.

Prijs: vanaf € 4999

 

KTM Adventure 1290

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeer

Voor wie extreem wil gaan, is er de KTM Adventure 1290 met roots in het Paris-Dakar-gebeuren. Het is een V-twin met een cilinderinhoud van 1301 cc en een vermogen van 160 pk bij 8750 toeren per minuut. Bestaat ook in een wat duurdere Super Duke GT-reisuitvoering.

Prijs: vanaf € 18.249

2Scooters

Vespa Racing Sixties

Voor velen is Vespa de oerscooter. Dit jaar is er met de Vespa Racing Sixties een speciale reeks van de 125 cc Vespa Sprint en GTS Super (in 125- en 300cc-uitvoering). Voor het design liet Vespa zich inspireren door de kleuren uit de racerij van de jaren 60. De 125 cc’ers zijn ook met het rijbewijs B te besturen. De 300 cc’er is met zijn 21 pk ook geschikt voor langer snelweggebruik. De Vespa’s hebben een continue variabele overbrenging.

Prijs: vanaf € 4709 euro (125 cc Vespa Sprint) of € 5729 (300 cc Vespa GTS)

 

Yamaha TMAX Tech Max

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeerYamaha vernieuwde voor 2020 de TMAX, één van de eerste motorscooters op de markt. De Tech Max-versie is uitgerust met een nieuwe 560cc-twin die 46 pk bij 7500 toeren per minuut levert. Ook de wind- en beenbescherming zijn wat agressiever getekend. Er is cruise control, handvat- en zadelverwarming. De Tech Max is een scooter waarmee je ook met gemak langere afstanden kunt afleggen en bochtige wegen kunt nemen.

Prijs: vanaf € 13.799

 

Honda Super Cub

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeerVoor de nostalgische Honda-liefhebber is er de Super Cub 125 cc. Die wordt al sinds de jaren 50 gemaakt en is qua vormgeving nauwelijks veranderd. Motorisch is hij wel geëvolueerd. De Super Cub heeft een vermogen van 10 pk en is daarmee vooral een scooter voor de stad en de buitenweg. Met het rijbewijs B (mits twee jaar in bezit) mag je met de Super Cub ook de weg op.

Prijs: vanaf € 3599

3Toermotoren

BMW R 1250 RT

Voor wie een lange afstand naar het werk moet afleggen, is een toermotor een uitkomst. De BMW R 1250 RT heeft een tweecilinder boxermotor waarvoor een vermogen opgegeven wordt van 136 pk bij 7750 toeren per minuut. De motor is uitgerust met een grote stroomlijnkuip met verstelbare ruit en met handvat- en zadelverwarming.

Prijs: vanaf € 18.650

 

Kawasaki Ninja 1000SX

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeerWie sportief maar toch comfortabel de woon-werkkilometers wil afleggen, kan voor Kawasaki’s Ninja 1000SX kiezen. De motor oogt sportief door de scherp getekende stroomlijn en het lage schermpje, maar de zitpositie gaat in de richting van die van toermotoren. In het frame zit een viercilinder-in-lijn motor waarvan het vermogen 142 pk bij 10.000 toeren per minuut bedraagt.

Prijs: vanaf € 13.999

4Naked bikes

Triumph Bonneville T100 & T120

Deze neoklassieke Bonneville’s worden aangedreven door een klassiek ogende staande twin met moderne technologie. De T100 heeft een 900cc-twin met een vermogen van 55 pk, de T120 een 1200cc-twin met 79 pk. De T100 is wat docieler vergeleken met de T120 en daardoor wat handiger in het stadsverkeer. Nadeel is dat je met deze motoren vol in de wind zit.

Prijs: vanaf € 11.480 (T100), vanaf € 12.980 (T120)

 

Honda CB650R

Jouw ideale motor voor woon-werkverkeerHet beste van twee werelden: sneller dan de 500 cc-broer, docieler dan de potente 1000 cc’er. Het is een motor waarbij je nooit het gevoel hebt dat je er geen baas meer over bent. De viercilinder-motor levert 95 pk bij 12.000 toeren per minuut. De CB650R is een ‘neo-sports-café-motor, zeg maar een moderne interpretatie van de caféracer uit het begin van de jaren zestig. Ook hier is het nadeel voor woon-werkverkeer dat er standaard geen windbescherming op zit.

Prijs: vanaf € 8399

Woon-werkverkeer met de motor? Dit zijn de fiscale voordelen!

Met de motor of scooter naar het werk pendelen, biedt ook fiscale voordelen. De bewijsbare beroepskosten zijn voor 100% in te brengen. Onder die kosten vallen ook motorkleding, helm, motorlaarzen en -handschoenen, thermische onderkleding, oordoppen, sjaals, BIV, verkeersbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud én een pechverhelpingscontract. De kosten moeten wel met facturen bewezen kunnen worden. Of u kiest voor een forfait van 15 eurocent per afgelegde kilometer (beperkt tot 100 kilometer per verplaatsing). In dat geval kunt u uw motoruitrusting niet meer apart aftrekken.

Vorig artikelLeven als brugwachter aan de Amsterdamse grachten
Volgend artikelKun je een boete krijgen voor een vuile nummerplaat?