Lynk & Co 01

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste auto’s gemiddeld 96% van de tijd stilstaan. Lynk & Co focust daarom niet op autoverkoop, maar op autogebruik. Het automerk reveleert zich als de Spotify van de autosector. De allereerste wagen van het merk, de 01, kun je namelijk via een abonnementsformule huren of kopen. Wij zochten alvast uit hoe hij rijdt.

Middels een abonnement van 500 euro per maand krijg je toegang tot je eigen Lynk & Co 01, die je via het deelplatform gemakkelijk kunt delen met familie, vrienden, buren én de Lynk & Co-community. Wie veel deelt, kan zijn maandelijkse kost zelfs terugverdienen. Voor dat bedrag van 500 euro mag je maandelijks 1250 kilometer rijden. Overschrijd je dat aantal, dan betaal je 50 eurocent per kilometer extra. Rijd je minder, dan worden deze kilometers getransfereerd naar de daaropvolgende maand. Bovendien is het abonnement in tegenstelling tot heel wat andere dienstenleveranciers per maand opzegbaar, een echte plus! De wagen uitlenen kan via een app op je smartphone.

Ook de Lynk & Co kopen is mogelijk

Naast een lidmaatschap is het ook mogelijk om de Lynk & Co 01 zelf aan te kopen. De standaarduitrusting is royaal, denk maar aan een elektrisch panoramadak, verwarmde voorzetels, een gekoeld handschoenkastje en veelkleurige sfeerverlichting, maar ook aan een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen en rijassistentiesystemen. Om het jongere, geconnecteerde volkje te bekoren, kreeg de Lynk & Co 01 tal van leuke kenmerken mee, zoals een journey cam met selfiecamera en een dashcam. Nadeel van de uitgebreide standaarduitrusting is evenwel dat er buiten een trekhaak geen andere opties ter personalisatie zijn. Het enige wat jij nog hoeft te doen is te kiezen tussen de slechts twee beschikbare carrosseriekleuren: blauw en zwart.

De Lynk & Co 01 heeft uitgebreide standaarduitrusting, maar weinig andere opties ter personalisatie zijn. Je kunt kiezen tussen de twee beschikbare carrosseriekleuren: blauw en zwart.

Eerder Zweeds dan Chinees

De Lynk & Co 01 is verkrijgbaar als gewone hybride, maar wij gingen op pad met de plug-in hybride. Binnenin treffen we chique afwerkingen in chroomlook aan, fluweelzachte inzetstukken en kwalitatieve zachte plastics hier en daar doorspekt met een hard exemplaar. Het originele en aangename interieur van de Lynk & Co 01 is niet meteen een exemplaar dat je associeert met Chinese makelij. Lynk & Co – hoewel onderdeel van het Chinese Geely, waar ook Volvo toe behoort – zwaait dan ook eerder de Zweedse vlag. Zelfs voor het onderstel werd leentjebuur gespeeld bij de Volvo XC40. Verder is het interieur bijzonder ruim, zowel vooraan als op de achterbank en in de koffer van 466 liter. De Lynk & Co 01 is met zijn 4,54 meter dan ook dik tien centimeter langer dan de Volvo XC40. Niets in deze wagen voelt Chinees aan, tenzij je een bakje afhaalchinees zou zijn vergeten.

Kies je favoriete stand

We zitten bijzonder comfortabel in de zetels, waarvan de bekleding vervaardigd is uit onder meer plastic visnetten en andere afval. Van de drie rijstanden – Pure, Hybrid en Power – proberen we eerst de Pure-stand, waardoor de auto puur elektrisch van start gaat en dat gedurende 69 kilometer. In de Hybrid-stand wordt een balans gezocht tussen de twee aandrijflijnen en in Power – de sportstand – werken beide samen voor maximale prestaties. De honderdspurt vergt 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Noch in Hybrid noch in Power hebben we het gevoel iets te kort te komen, hoewel we het sportievere karakter, de strakkere wegligging en het door de speakers gegenereerd sportgeluid in Power-stand wel weten te waarderen. De automatische zevenbak schakelt feilloos. De 01 geeft snelle stuurfeedback, rijdt goed, heeft een goede wegligging en is opvallend stil.

“Hey, Frank”

Verder beschikt de 01 over een groot scherm (ook weer niet té groot zoals bij Tesla of de Ford Mach-E) dat zich gemakkelijk laat bedienen. Met het commando “Hey Frank” kun je allerlei bevelen geven. “Hey Frank, please close the windows”, “Hey Frank, please turn on the airco”. We vonden het wel eigenaardig dat Frank een vrouwelijke stem heeft en hopelijk heet niemand van je medepassagiers Frank, want dat zorgt ongetwijfeld voor spraakverwarring en hilariteit.

  • Lynk & Co 01
TESTWAGEN
Lynk & Co 01 Plug-in hybride 1.5TD, 192 kW/180 pk, 7-trapsautomaat
TESTVERBRUIK
3,42 l/100 km
CO₂-EMISSIE
27 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 36.000 – basisprijs testmodel € 42.000
  • BIV: € 46,23
  • verkeersbelasting: € 120,49
PLUS
  • Prijs-kwaliteit
  • Wegligging
  • Veel ruimte
  • Bedieningsgemak
  • Laag verbruik
  • 4 jaar garantie
MIN
  • Plaatsing van de brandblusser
  • Beperkte kleurkeuze
  • Geen opties, behalve trekhaak
  • Niet personaliseerbaar
Vorig artikelVlamingen meer op reis door kwakkelzomer en coronapaspoort
Volgend artikelHeb je een rijbewijs en verzekering nodig voor een speedpedelec?