BAIC X55

Sinds kort vind je de BAIC X55 in onze showrooms. Nu nog een vrij onbekende Chinees, maar dat kan weleens veranderen. Wij deden een testrit met deze nieuwkomer.

In onze contreien is BAIC een onbekende, toch is deze constructeur uit Beijing een gigant. Het bedrijf is groot geworden door de assemblage van Hyundai- en Mercedes-modellen voor de Chinese markt. BAIC kocht ook alle technische kennis van het failliete Saab en, alsof dat niet genoeg is, bezit 10% van de aandelen van Daimler AG. Ondertussen heeft BAIC een eigen gamma uitgebouwd met onder meer deze BAIC X55.

Enkel als benzine, of met lpg of cng

Samen met het imposante en stoere koelrooster is het nooit eerder geziene merkembleem van BAIC het meest opvallende aan de X55. Het algemene design mag er best zijn, maar een uitgesproken eigen karakter kun je deze nieuwkomer niet toedichten.

Met zijn lengte van 4,4 meter heeft deze hoogwielige SUV het formaat van een middenklasser. De BAIC X55 maakt gebruik van een onderstel dat op Mercedes is geïnspireerd. Onder de motorkap steekt dan weer een dwars opgestelde 1.5-liter benzine van Mitsubishi-oorsprong die de voorwielen aandrijft. Dat wekt vertrouwen, zeker als je weet dat de BAIC X55 nog eens een waarborg van vijf jaar zonder kilometerbeperking meekrijgt. De Belgische importeur heeft beslist om de X55 niet enkel als benzine aan te bieden, maar ook met lpg of cng. Dat moet alleszins de kilometerkostprijs drukken. Een dieselversie is er niet. Van echte uitrustingsniveaus of een lijst met opties is geen sprake. De 1.5 met manuele zesbak krijgt een meer dan behoorlijke basisuitrusting. Kies je voor de uitvoering met CVT, zoals onze testwagen, dan wordt de reeks standaardvoorzieningen nog eens uitgebreid met onder meer een panoramisch dak dat je kunt openschuiven, een kunstlederen binnenbekleding, cruise control en integrale ledverlichting.

De voornaamste troeven van de BAIC X55 zijn ongetwijfeld de uitgebreide basisuitrusting, het ruime interieur, de waarborg van vijf jaar en niet te vergeten zijn scherpe prijs.

Gezinswagen

De BAIC X55 mag uitpakken met een verzorgd interieur, een centraal 9-duims aanraakscherm en een multifunctioneel stuurwiel. Het interieur is vooral met kunststof aangekleed, maar door een verzorgde en afwisselende textuur wordt dat vakkundig verdoezeld.

In verhouding tot zijn buitenafmetingen is het interieur ruim. Vooral achteraan is er opmerkelijk veel beenruimte. De X55 mag zich best een vijfzitter noemen, zolang de middelste passagier op de achterbank niet al te groot is. Ook de koffer is bijzonder ruim. Bij de versies met gas steekt de extra tank onder de verwijderbare koffervloer.

Comfortabel rijden

De ophanging is achteraan van een bekwame multilink voorzien. De algemene afstelling is gericht op comfort. De BAIC X55 wil zich niet profileren als een sportieveling. Dat komt ook door het sturen, dat kunstmatig en licht aanvoelt zonder veel feedback te genereren. De motor met 136 pk tekent voor aanvaardbare prestaties. In combinatie met de CVT is de X55 meer een cruiser dan een scheurijzer, zoveel is zeker. Tijdens het fel accelereren heb je wel een typisch CVT-effect, waarbij de motor in een hoger toerental klimt zonder dat de accelaratie navenant toeneemt.

Scherpe prijs

De voornaamste troeven van de BAIC X55 zijn ongetwijfeld de uitgebreide basisuitrusting, het ruime interieur, de waarborg van vijf jaar en niet te vergeten zijn scherpe prijs. Als benzine kost hij slechts 19.990 euro. Voor de cng-versie met CVT betaal je 27.680 euro. Door de CVT klimt de motor tijdens het fiks versnellen onaangenaam in een hoger toerental. Bij ons moet BAIC uiteraard nog zijn waarde bewijzen, maar dat hebben Japanse en daarna ook Koreaanse merken met succes voorgedaan. 

TESTWAGEN
1.5 viercilinder turbo benzine/cng, 100 kW/136 pk
TESTVERBRUIK
9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
188 g/km (WLTP)
BUDGET
  • basisprijs: basisprijs (benzine, 136 pk):  € 19.990  – testmodel: € 27.680
  • BIV: € 250,55
  • verkeersbelasting: € 237,29
PLUS
  • Veercomfort
  • Verhouding buitenafmetingen/interieurruimte
  • Praktische auto
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Vijf jaar waarborg
MIN
  • Licht stuurgevoel
  • Motorlawaai
  • Combinatie motor/CVT
Vorig artikelArdense charme en vintage vertier
Volgend artikelHoe de WLTP vanaf 2021 de autofiscaliteit verandert