Het snelst groeiende marktsegment is dat van de compacte SUV’s. Met de Mazda CX-3 wil nu ook het Japanse merk meegenieten van dit succes.

Vormgeving

De Mazda CX-3 is een stoere auto, zonder er plomp uit te zien. Het koetswerk wordt gekenmerkt door zwierige lijnen. Het koelrooster is omzoomd met chroom, wat de auto uitstraling geeft. Deze Japanner oogt niet enkel dynamisch, hij rijdt ook zo.

Rijgedrag

We testten de 1.5 liter diesel SkyActiv-D met 105 pk, één van de beste motoren in zijn categorie. Hij klimt vlot in een hoger toerental. Voor een diesel heeft hij een lage compressieverhouding, waardoor hij gemakkelijk de Euro 6-emissienorm haalt. Ook het verbruik ligt indrukwekkend laag. De Mazda heeft een korte en precies schakelende zesbak die bijdraagt tot het rijplezier. Verder heeft hij een responsieve stuurinrichting. De ophanging is afgesteld op rijdynamiek en minder op puur veercomfort.

Interieur

De grootste tekortkoming van de Mazda CX-3 is de krappe kofferruimte. Ook het interieur is eerder voor vier dan voor vijf personen geschikt. De dieselversie is enkel beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, wat meteen een behoorlijke standaarduitrusting oplevert. De topversie is ook leverbaar met vierwielaandrijving en als alternatief voor de dieselmotor is er een 2,0 liter benzine met 120 of 150 pk.

  • Mazda CX-3
TESTWAGEN 1.5 SkyActiv-D (diesel), 105 pk)
TESTVERBRUIK 5,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE 105 g/km
BUDGET basisprijs: € 21.990
BIV: € 524,38
verkeersbelasting: € 248,50
PLUS
  • uitstekende afwerking
  • aangenaam interieur
  • geslaagd design
  • dynamisch rijgedrag
  • vlot en precies schakelgedrag
  • uiterst zuinig
MIN
  • kleine koffer
  • hoge laadvloer
  • strakke ophanging
  • grip Toyo-banden

Ook gestest

Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2

Leestip

Wist je dat Mazda zoveel betekent als ‘god van het licht’? Meer van dit soort weetjes lees je in de historiek van Mazda. Of lees het mooie verhaal van de Mazda 1000 van Chris die met z’n oldtimer Japanse charme op onze wegen brengt.