Een charismatischere typebenaming kon Ford moeilijk kiezen. Met de Mustang Mach-E gaat het merk de strijd aan met Tesla. En hoe!

Ford heeft de Mustang Mach-E ontsluierd in zowel het Californische Los Angeles als het Noorse Oslo. Geen toeval, want in Noorwegen is 46% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. De Tesla 3 is er trouwens het meest verkochte model. Californië op zijn beurt is de thuishaven van datzelfde Tesla. Laat daarmee het statement van Ford duidelijk zijn.

Mustang Mach-E introduceert de ‘frunk’

De Mustang Mach-E is geen sportcoupé zoals de traditionele Mustang, die overigens in het aanbod blijft. Wel is de Mach-E een praktische vijfdeurs met vijf volwaardige zitplaatsen. Het koffervolume loopt op tot 502 liter, verdeeld over de kofferruimte (402 liter) en een ruimte (100 liter) vooraan in de auto. Ford noemt deze voorste opbergruimte een frunk, een samentrekstel van front en trunk. De koffer achteraan kan worden vergroot door de leuning in ongelijke delen neer te klappen.

Hoewel de Mustang Mach-E heel wat stijlkenmerken van het traditionele model overneemt – kijk maar naar de glooiende daklijn, het front en de lichtblokken achteraan – is hij qua concept een cross-over met relatief hoge ophanging. Ondanks zijn hoogte is het zwaartepunt ontzettend laag en dat komt door de locatie van de lithium-ionbatterij in de bodem.

Een waar spurtpaard

De Ford Mustang Mach-E komt in verschillende versies. Die met achterwielaandrijving plaatst de motor achterin, die met vierwielaandrijving krijgt twee elektromotoren. Daarnaast zijn er twee types batterij beschikbaar: één met 75 kWh en één met 99 kWh. De krachtigste batterij in combinatie met achterwielaandrijving zou volgens de WLTP-testprocedure een actieradius van maar liefst 600 kilometer moeten toelaten. De meest performante uitvoering is de Mustang Mach-E GT en klaart de spurt van 0 tot 100 km/u in minder dan vijf seconden!

Er worden best wat rijhulpmiddelen voorzien, zoals rijstrookbewaking, adaptieve cruisecontrol en botswaarschuwing. De auto openen en sluiten doe je via de smartphone. De deuren beschikken niet over traditionele deurkrukken maar over druktoetsen en een digitaal display als back-up. Het interieur wordt gedomineerd door een groot Tesla-achtig display dat tot veertig centimeter breed is en de traditionele tellerpartij werd vervangen door een langwerpig digitaal display.