Wanneer mijn vader mij met de Austin van school kwam halen, stapte ik vol trots in.

Jeugdsentiment

“Ik ben al van kleins af aan een autofreak. Aan het geluid van de motor kon ik horen wat voor een auto er afkwam. Op onze oprit stond een Austin A40 Somerset. Wanneer mijn vader mij van school kwam halen, stapte ik vol trots in. Dat blinkende chroom, die rondingen, de gevleugelde ‘a’ op de motorkap… Toen ik ouder was, ging ik regelmatig naar beurzen of bijeenkomsten in de hoop nog eens een Austin A40 Somerset te zien, maar ik vond hem nergens. Uiteindelijk vond ik dit exemplaar in Engeland. Hij geeft me een band met mijn vader en grootvader. De A40 Somerset van mijn grootvader had geen radio, dus zat hij vrolijk te fluiten. Ik betrap mezelf er ook soms op.”

Gentlemen

“Deze Austin rijdt als een echte gentleman. Hij veert heel zacht. Als je er op een deftige manier mee over een heuvel rijdt, dan filtert hij die bult er zo uit. Maar zo’n oude auto vergt wel wat meer inspanning. Als we vroeger met de jeugdbeweging op kamp gingen in de Ardennen, dan kwamen mijn ouders steeds naar de bezoekdag. Als ik een uur met mijn Austin rijd, dan ben ik al moe. Wat moet dat voor hen wel niet geweest zijn. De Brusselse ring lag er nog niet, heel wat snelwegen ontbraken. Ik vraag me af hoe ze het deden.”

Hij veert heel zacht, maar zo’n oude auto vergt wel wat meer inspanning.

Het stuur staat rechts. Dat is soms lastig in een parking met slagboom en ticket.

Op z’n Engels

“Het stuur staat rechts, maar dat went snel. Het is wat vervelend als je bijvoorbeeld een tractor wilt inhalen, want dan zie je moeilijk of er tegemoetkomend verkeer is, of bij het in- of uitrijden van parkings met een slagboom en ticket. Dan is het handig als mijn vrouw erbij is.”(lacht)

Reparaties

“Wisselstukken bemachtigen is soms een nachtmerrie. Vier jaar geleden dacht ik dat ik mijn Austin aan de kapstok moest hangen. De cilinderkop was gebarsten en pas na lang zoeken vond ik een nieuwe in Australië. De verzending kostte ontzettend veel en dan nog was ik niet zeker of hij wel zou passen. Toevallig kwam ik iemand tegen die twee volledige motoren van een Somerset wist staan. Die heb ik op de kop kunnen tikken. Nu heb ik alles in tweevoud en ben ik een hele tijd gerust.”

De cilinderkop was gebarsten en pas na lang zoeken vond ik een nieuwe in Australië

Steekkaart eigenaar

Naam:

Herman Moens
Woonplaats:  
Lovendegem
Leeftijd:
63
Eerste wagen:
Renault R4
Huidige wagen: 
 Citroën C5
Droomwagen: 
 Austin A125 Princess
Vorig artikelDe geschiedenis van Mazda
Volgend artikelGetest: Renault Scénic