parkeerschijf

Heel wat Vlaamse steden en gemeentes hebben ‘blauwe zones’ waarin je een parkeerschijf moet leggen. Hoe moet je die precies gebruiken?

Parkeerschijf juist instellen

Heel wat mensen weten niet hoe ze een parkeerschijf juist moeten gebruiken. Moet je het pijltje zetten op het uur voordat je aankwam of doordraaien naar het volgende halfuur? Met deze tips doe je het nooit meer fout.

  • Zet het pijltje van de parkeerschijf op het (eerstvolgende) tijdstip van je aankomst. Als je bijvoorbeeld tussen 13u01 en 13u30 aankomt, zet je de schijf op 13u30.
  • Plaats de schijf achter de voorruit.
  • De maximale parkeertijd bedraagt twee uur, tenzij anders vermeld.
  • Wanneer de maximale parkeertijd is verstreken, moet je de parkeerplaats verlaten. De wagen laten staan en de parkeerschijf aanpassen, mag niet.
  • Over het algemeen moet je de parkeerschijf enkel gebruiken tussen 9u en 18u (behalve op zondag), tenzij anders vermeld.
  • Voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap moeten geen schijf plaatsen, op voorwaarde dat de parkeerkaart voor andersvaliden is aangebracht. Hetzelfde geldt voor bewoners die in het bezit zijn van een bewonerskaart, op voorwaarde dat de signalisatie duidelijk de tekst ‘uitgezonderd bewoners’ vermeldt.

Let op de conformiteit

De ene parkeerschijf is de andere niet. Let erop dat jouw exemplaar conform de officiële richtlijnen is. Dat betekent dat de schijf moet onderverdeeld zijn in uren en halve uren. Schijven die ook een onderverdeling hebben in kwartieren zijn niet conform. Ook moet de aanduiding ‘uur van aankomst’ in de drie landstalen afgedrukt zijn. Enkel Nederlands en Frans is dus niet voldoende. Overijverige controleurs durven weleens een boete te geven voor het niet gebruiken van een conforme parkeerschijf, ook al heb je het aankomstuur correct aangegeven.

Lees ook

Hoewel je een parkeerschijf nodig hebt als je in een blauwe zone wil parkeren, is het geen verplicht boorddocument. Lees hier welke papieren je wel verplicht in je auto moet hebben.

Vorig artikelGetest: Citroën C4 Cactus
Volgend artikelDe 8 musts van Berlijn