Parijs milieuvignet Mobiliteit

Alles over het milieuvignet in Frankrijk

Wie in de centra van sommige steden in Frankrijk wil rijden heeft voortaan een milieuvignet nodig. Ook voertuigen van toeristen moeten zo’n vignet hebben.

11/05/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Waarom een milieuvignet in Frankrijk?

Met de invoering van een milieuvignet wil de overheid het aantal voertuigen in steden verminderen en zo de luchtvervuiling verminderen. De milieuzones worden er “zones met beperkt verkeer” genoemd,  “zones à circulation restreinte” of kortweg ZCR in het Frans. De zones worden aangeduid met een verkeersbord bij het inrijden van een zone. Om in deze zone te mogen rijden heb je een milieuvignet nodig.

Wanneer geldt het?

De regels hangen af van stad tot stad.

Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden. De milieuzone in Parijs omvat de hele stadskern, dat is het gebied binnen de Parijse Boulevard Périphérique. De buitenwijken, de zogenoemde banlieue, valt niet onder de zone met beperkt verkeer. Ook de Boulevard Périphérique zelf niet.

Grenoble: Sporadische milieuzone, die enkel in werking treedt bij aanhoudende luchtvervuiling (vergelijkbaar met het smogalarm in België). In dat geval is het vignet verplicht op alle wegen en snelwegen van de gemeentes binnen de metropool van Grenoble. Vanaf de zevende dag mogen enkel nog voertuigen met het vignet categorie 1 tot 3 binnen deze zone rijden.

Lyon: Sporadische milieuzone, die enkel in werking treedt bij aanhoudende luchtvervuiling (vergelijkbaar met het smogalarm in België). Aankondiging gebeurt via (elektronische) signalisatieborden. De A6, A7 en A42 lopen door de ZCR, maar deze wegen zijn (voorlopig) vrijgesteld van de vignetverplichting.

Lille: Sporadische milieuzone, die enkel in werking treedt bij aanhoudende luchtvervuiling (vergelijkbaar met het smogalarm in België).

VAB raadt aan om een vignet aan te schaffen. Het kost niet veel, blijft geldig zo lang je je wagen bezit en zo kom je niet voor verrassingen te staan indien er plots in deze steden een milieu-alarm van kracht is.

Welke soort milieuvignetten zijn er?

Het Crit’Air milieuvignet maakt onderscheid tussen zes verschillende categorieën, elk met een eigen kleur. Tot welke categorie een voertuig behoort, hangt af van het jaartal waarin het voertuig is geregistreerd, de energieklasse en de euronorm. Niet alle categorieën mogen nog in het centrum rijden. Met verkeersborden wordt aangeven of een bepaalde categorie wordt uitgesloten.

Waar kun je het milieuvignet kopen?

Buitenlandse bestuurders kunnen het vignet aanvragen op www.certificat-air.gouv.fr. Daarvoor heb je een kopie (foto of scan) van je inschrijvingsbewijs nodig. Dat moet in .jpg of .png formaat en mag niet groter zijn dan 200 kB. Het milieuvignet wordt vervolgens opgestuurd naar het adres dat op het inschrijvingsbewijs van het voertuig staat. Er zijn een aantal uitzonderingen. Zo moeten voertuigen met een (Europese) parkeerkaart voor gehandicapten wel een vignet hebben, maar ze mogen de zone toch inrijden ook als hun voertuig niet aan vereisten voldoet. Het vignet kost 3,7 euro en 1,1 euro voor de verzending. Opgepast, sommige websites sturen voor het bestellen van het vignet door naar www.crit-air.fr/fr/. Dit is niet de officiële site van de Franse overheid. Je kunt er wel een vignet bestellen, maar het zal je veel meer kosten dan via de site van de Franse overheid. Gebruik dus enkel www.certificat-air.gouv.fr.

Riskeer je een boete?

Wie met een foutief of zonder vignet de zone inrijdt op een moment dat een vignet wel verplicht is, krijgt een boete. Het bedrag van de bekeuring hangt af van het type voertuig.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief