beste vertrekmoment

Tijdens de rode en zwarte weekends is het uren bumperen richting zuiden. VAB-Magazine deed de test om te achterhalen wanneer je nu precies het best vertrekt om de files zo veel mogelijk te vermijden.

Met de auto op vakantie zorgt ter plaatse voor een groot gevoel van vrijheid. Maar de rit naar je bestemming kan een halve hel zijn. Zeker tijdens de drukke zomerweekends staat er honderden kilometers file in Frankrijk. Hoe kun je die best omzeilen? Dat wilden wij weleens weten en dus deden we de test op zoek naar het beste vertrekmoment. Vier teams vertrokken tijdens een rood weekend op vier verschillende momenten in Brussel met als eindbestemming Orange in Zuid-Frankrijk. Het eerste team vertrekt op vrijdagochtend om 6u30, team 2 gaat zaterdagochtend om 6u30 op pad, team 3 een aantal uren later om 11u en team 4 kiest voor zondagochtend 6u30.

Resultaat

  Vertrektijd
  Rijtijd
  Voordelen
  Nadelen
vrijdag 6u30
9 uur 24 min
-Je hebt meteen het hele weekend vakantie
-Je zit in de files van het woon-werkverkeer met daar bovenop het vakantieverkeer
-Veel vrachtverkeer
zaterdag 6u30
9 uur 4 min
-Je komt niet heel laat aan
-Je zit in alle files
zaterdag 11u
7 uur 59 min
-Je vertrekt uitgerust, kunt rustig ontbijten en eventueel zelfs nog je auto inladen
-Je zit niet in de structurele files
-Je komt pas laat op je bestemming aan
zondag 6u30
7 uur 55 min
-Filevrij rijden
-Je kunt dat weekend niet ter plaatse al aan je vakantie beginnen

Conclusie

Het beste vertrekmoment is zonder twijfel zondagochtend. Het is dan filevrij rijden. Het team dat op zondag vertrok deed er 1 uur en 9 minuten minder lang over dan het team van zaterdagochtend. De test werd uitgevoerd op een rood weekend dat rustiger was dan andere jaren. Bij drukke rode weekends en zwarte weekends kunnen de verschillen dus nog veel meer uitgesproken zijn. Wil je toch op zaterdag vertrekken, doe het dan pas in de late voormiddag. De grote drukte op de knelpunten is dan minder of al opgelost op het moment dat je er aan komt. Op vrijdag vertrekken om files te vermijden is geen goed idee.

Tip

Met de auto of vliegtuig op vakantie? VAB heeft altijd de perfecte formule voor jou en je gezin! De VAB-Reisverzekering kun je aanvullen met de optie ‘pechverhelping’, of je breidt je standaard VAB-Pechverhelping uit met de optie ‘Frankrijk/Duitsland’ of ‘Europa’.

En de andere opties?

Sommige mensen zweren bij ’s nachts rijden. Dat is iets wat VAB niet aanraadt. Er gebeuren jaarlijks ongevallen met reizigers die in slaap dommelen. Sommige mensen kunnen het aan maar de overgrote meerderheid niet. Wie ’s nachts rijdt mist ook de eerste dag van de vakantie want de chauffeur ligt dan ofwel te slapen of is te moe om iets zinnigs te doen. De andere optie is een overnachting boeken en de reis in twee stukken te splitsen. Voor de alertheid een goed idee, want je bent uitgerust. Voor de files echter niet. Mensen die een hotelovernachting boeken staan vaak iets later op, ontbijten eerst nog en vertrekken dan pas waardoor ze aan de knelpunten terechtkomen op de momenten dat de eerste files zich al vormen. Rond Lyon zijn er tijdens de drukke zomerweekends om 9 uur ’s morgens al files.

Tanken in Luxemburg?

Snel nog even tanken in Luxemburg zit ingebakken in de gewoonte van iemand die naar het zuiden rijdt. Maar loont dat nog? Het antwoord is eenvoudig: ja! De brandstofprijzen in Frankrijk zijn hoog. Op het moment van onze test bedroeg het verschil 0,44 euro. Voor een tank van 50 liter is dat een besparing van 22 euro. Wel moet je rekening houden met lange wachttijden op de drukke vertrekweekends, want jij bent natuurlijk niet de enige die de auto nog snel wil voltanken. Tijdens de test verloren we 15 minuten aan het laatste tankstation voor Franse de grens. Probeer dus te tanken aan het eerste Luxemburgse tankstation dat je tegenkomt, of ga even van de snelweg.

Praktisch verloop van de test

Tijdens de rit wordt om de twee uur een pauze gehouden en wisselen de teams van chauffeur. De pauzes worden van de totaaltijd afgetrokken zodat de werkelijke rijtijd overblijft. Alle teams gebruiken aan de péage de tolbadge van Bip&Go om zo vlot mogelijk langs de tolpoorten te rijden. De rit verloopt via Brussel, Luxemburg, Nancy, Dijon en Lyon om zo in Orange te arriveren. Dit is meteen ook de route waarop je het minste tolgeld moet betalen.

 

Toeristische tips

Eens ter plaatse wil je natuurlijk ook wel wat ontdekken. Wij helpen je alvast op weg met tips voor Marseillede Drômede Ardèche of de Provence.

Vorig artikelEen ongeval, wat nu?
Volgend artikel48u in Boedapest, grandeur én hippe plekjes