Wat als je vlucht vertraging heeft? Reizen

Wat als je vlucht vertraging heeft? 7 vragen & antwoorden!

Als reiziger krijg je vroeg of laat te maken met een vlucht die vertraging heeft. Maar waar heb je dan recht op? De Europese beschermingsregels zo beknopt mogelijk!

25/10/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

1. Je vlucht heeft vertraging. Wat zijn je rechten?

Als je vlucht vertrekt vanuit Europa (met om het even welke luchtvaartmaatschappij) of als je met een Europese maatschappij naar Europa vliegt, dan geldt de Europese regelgeving.

Recht op verzorging

Of je een drankje, maaltijd of overnachting krijgt, hangt af van de vertraging in kwestie én de vluchtafstand:

  • korte vluchten (< 1500 km): vanaf vertraging ≥ 2 uur
  • middellange vluchten (1500-3500 km): vanaf vertraging ≥ 3 uur
  • lange vluchten (> 3500 km): vanaf vertraging ≥ 4 uur

Recht op informatie, compensatie, andere vlucht of terugbetaling

Vertraging < 3 uurVertraging ≥ 3 uurVertraging ≥ 5 uur
Recht op informatieJaJaJa
CompensatieNeeJa¹Ja¹
Andere vlucht of terugbetalingNeeNeeJa

¹ Niet geldig bij buitengewone omstandigheden (vb: staking, uitzonderlijke weersomstandigheden, vulkaanuitbarsting, terroristische aanslag…)

2. Wat als de luchtvaartmaatschappij geen eten of drinken voorziet?

In dat geval kun je zelf iets gaan eten of drinken en de kassabonnen bijhouden. Die betalingsbewijzen dien je dan in bij de klanten- of klachtendienst van de luchtvaartmaatschappij om een terugbetaling te vragen. Je onkosten moeten natuurlijk wel redelijk zijn.

3. Hoeveel bedraagt de financiële compensatie?

Het bedrag hangt af van de vluchtafstand en ligt tussen € 250 en € 600.

4. Hoe wordt de financiële compensatie geregeld?

Die compensatie moet je zelf aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Neem daarvoor contact op met de klanten- of klachtendienst en leg een kopie van je vliegtuigticket, reservering of instapkaart voor. Heel wat luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor een onlineformulier.

5. Wat als je door de vertraging een tweede vlucht mist?

Als je aansluitingsvlucht bij dezelfde reservatie als de vertraagde vlucht hoort, dan zal de luchtvaartmaatschappij voor een herboeking zorgen. Maar als het om twee verschillende reservaties gaat, dan wordt je gemiste vlucht beschouwd als een no show en vervallen je rechten.

6. Wat als de luchtvaartmaatschappij niet ingaat op je vraag tot terugbetaling of compensatie?

Heb je na 6 weken nog geen antwoord of bevalt het voorstel van de luchtvaartmaatschappij je niet? Dan kun je je richten tot de bevoegde overheid van het land waar je vlucht vertrok. Hier vind je een lijst van de aanspreekpunten per land. Voor vluchten die vanuit een Belgische luchthaven vertrekken, neem je contact op met het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van FOD Mobiliteit en Vervoer. Dat kan via dit online klachtenformulier. Bij twijfel mail je naar passenger.rights@mobilit.fgov.be. Hou zeker al je tickets en correspondentie met de luchtvaartmaatschappij bij!

7. Welke regels gelden er voor vluchten buiten Europa?

De internationale afspraken om passagiers te beschermen, zijn vastgelegd in het Verdrag van Montréal. Dat is minder uitgebreid en streng dan de Europese regelgeving, en biedt dus minder bescherming of compensatie bij vertragingen. In veel gevallen komt het erop neer dat je zelf met de luchtvaartmaatschappij moet onderhandelen en enkel een compensatie kunt aanvragen als je daardoor een andere, vooraf gereserveerde vlucht mist.

Met dank aan FOD Mobiliteit en Vervoer.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief