Reizen

Kun je de ring rond Parijs vermijden?

Wie naar het zuiden rijdt tijdens de zomervakantie komt helemaal vast te zitten op de op de ring rond Parijs. Wat zijn de alternatieven voor de drukke Périphérique?

01/06/2014
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

De ring rond Parijs slibt het hele jaar door elke ochtend en avond helemaal dicht. Tijdens de vakantieuittocht krijgen de Fransen ook nog eens het gezelschap van hordes toeristen en dus kookt de Périphérique regelmatig over. Op zo’n moment is het handig om te weten dat er nog twee andere routes zijn. De A86 snijdt Parijs af en de Francilienne gaat in een ruime boog rond Parijs. VAB testte beide alternatieven op weg naar Bordeaux.

 

De ring rond Parijs vermijden via de A86

Voordeel: hogere toegelaten snelheid dan Périphérique (meestal 90 km/u), makkelijker aangegeven dan de Francilienne
Nadeel: veel vrachtverkeer, ook in de spits erg druk

De route:

  • Zo’n 6 kilometer na Charles De Gaulle neem je de A3 richting Bordeaux/Nantes.
  • Na zo’n 10 kilometer neem je op de verkeerwisselaar de A86 richting Bordeaux/Nantes/Lyon.
  • Aan de verkeerwisselaar met de A4 neem je richting Parijs.
  • Al na zo’n 3 km neem je vervolgens weer de A86.
  • Volg de A86 tot aan  de verkeerswisselaar met de A6B. Neem daar richting Bordeaux/Lyon.
  • Kort daarna neem je ofwel de A6 naar Lyon ofwel de A10 naar Bordeaux.

De ring rond Parijs vermijden via de Francilienne

Voordeel: hogere toegelaten snelheid dan Périphérique en A86 (meestal 110 km/u)
Nadeel: langere afstand, verwarrende aanduiding (eerst A104, dan N104)

De route:

  • Net na de tunnel van Charles De Gaulle neem je richting A104 richting Marne – La Vallée (let op, niet D104).
  • Blijf de aanduiding A 104 volgen tot op de wisselaar met de A4 Parijs/Reims, neem daar richting Parijs.
  • Al na zo’n 3 km neem je de afslag naar de N104. Hier staat Bordeaux en Lyon ook aangegeven.
  • Blijf telkens de aanduiding N104 volgen.
  • Wie naar Lyon moet neemt aan de verkeerswisselaar met de A6 de richting Lyon. Wie naar Bordeaux wil neemt op de verkeerswisselaar met de A6 richting Parijs. Na zo’n 3 kilometer neem je dan weer de afslag naar de N104 die je naar de A10 leidt. Neem daar dan de richting Bordeaux.

Parijs ring

Conclusie

Geen enkele route is de heilige graal. Tijdens de spits zit ook de A86 helemaal vast en ook op de Francilienne is het aan de knooppunten aanschuiven geblazen. Toch is de Francilienne het proberen waard. Het is in kilometers de langste route, maar hier heb je het meeste kans op vlotter verkeer. Let op, tijdens de spits zit heel Parijs vast, dus echt constant doorrijden kun je op geen enkele route. Het meest verstandige is Parijs te vermijden tussen 7 en 10 uur ’s morgens en tussen 15.30 en 20.30 uur ’s avonds.

Nog alternatieven?

Al jaren speelt het idee om een superring rond Parijs aan te leggen, le grand contournement de Paris. Deze is vooral een aaneensluiting van al bestaande snelwegen. Op een stuk tussen Troyes en Bourges na is die ring nu al rond. Plannen om hem helemaal rond te maken zitten in de koelkast. Je rijdt via le grand contournement de Paris als het ware in een immense boog rond Parijs. Naar het westen betekent dit zo’n 100 extra kilometer, maar wel vlotter verkeer en dus het proberen waard op de drukke wisselweekends tijdens de vakantie.

De route naar het westen (Bordeaux):

  • In Arras neem je de A1 tot aan de A29, volg vervolgens de A29 tot Amiens.
  • In Amiens blij je de A29 volgen richting Rouen. De A29 gaat ondertussen over in de A28.
  • In Rouen blijf je de A28 volgen richting Le Mans.
  • Vanaf Le Mans blijf je op de A28 tot Tours.

De route naar het zuiden (Marseille):

  • In Arras neem je de A26 naar Reims.
  • In Reims blijf je de A26 volgen naar Troyes.
  • In Troyes neem je de A5 richting Dijon. De A5 gaat over in de A31.
  • In Dijon volg je de A31 die overgaat in de A6 richting Lyon.

(Wie in het Oosten van België woont gaat uiteraard beter via Luxemburg, Metz en Nancy.)

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief