Citroën Berlingo

De Berlingo is ruim, betaalbaar en bovendien wendbaar. Een vaste waarde dus onder de gezinswagens. In september verscheen de nieuwste versie, verkrijgbaar in twee lengtes. De ‘korte’ versie meet 4,4 meter en heeft een koffervolume van 775 liter. Deelnemen doet hij met de dieselversie (110 pk).

Ford Focus Clipper

De breakversie van de Focus steekt volledig in het nieuw en biedt een aanzienlijk kofferformaat. Handig is de volledig vlakke laadvloer. De leuning van de achterbank kun je via hendels in de koffer neerklappen en de oprolhoes van de koffer past in de bodem van de koffer.

Hyundai Ioniq

De Ioniq bestaat enkel als vijfdeurs, maar is wel verkrijgbaar in drie alternatieve aandrijvingen. Naast de 100% elektrische versie en plug-inhybride is er deze gewone hybride. Je laadt de batterij niet op via de stekker, maar door tijdens het rijden te vertragen.

Mazda CX-5

Een middelgrote SUV met een koffervolume van 477 liter. De deelnemende versie is voorzien van de 2.0-liter Skyactiv, een viercilinder benzine met 163 pk. De aandrijving gebeurt via de voorwielen.

Mitsubishi Eclipse Cross

Hij staat hoog op de wielen, maar kreeg een coupéachtige daklijn. Het design is op zijn minst origineel te noemen. Onder de motorkap van deze stoere bink steekt een 1.5-liter benzine met turbo.

Opel Combo

Nu Opel deel uitmaakt van PSA en daarmee een zustermerk van Peugeot en Citroën werd, is de nieuwe Combo onderhuids eigenlijk een Rifter of Berlingo. Daarom ook leverbaar met rijhulpmiddelen die in dit segment een primeur zijn. Denk maar aan een head-up display, overzichtscamera, actieve cruisecontrol en rijstrookbewaking. De deelnemende auto heeft een 1.2-liter benzinemotor.

Peugeot Rifter

De Rifter is voor Peugeot wat de Berlingo voor Citroën is. Ze zijn technisch identiek, bieden dezelfde praktische voordelen en staan sinds twee maanden in de toonzaal. Met de introductie van deze nieuwkomer heeft Peugeot beslist om na meer dan twintig jaar de typering Partner te schrappen.

Seat Leon ST

Onderhuids is de ST, de breakversie van de Leon, nauw verwant met de Volkswagen Golf. Toch heeft hij een uitgesproken eigen look en design. In de koffer krijg je 430 liter. Onder de motorkap van de deelnemende Leon ST zit een CNG-motor.

Seat Leon ST
Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia Combi

De best verkochte break in ons land maakt gretig gebruik van Volkswagen-technologie en pakt uit met een uitzonderlijk groot koffervolume van 610 liter. Deelnemen doet hij met een 1.5-liter benzine met uitschakelbare cilinders.

SsangYong Tivoli XLV

Drie jaar geleden zorgde SsangYong voor een verrassing door met de Tivoli de titel van ‘Gezinswagen van het Jaar 2016’ weg te kapen dankzij zijn look, ruime interieur en billijke prijs. Dit jaar doet de Tivoli weer mee, maar dan in de XLV-versie, die 24 centimeter langer is en uitpakt met een koffer van maar liefst 720 liter. De deelnemende auto is voorzien van een CNG-motor.

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara

De Vitara is geëvolueerd tot een stijlvolle SUV met vier tot vijf zitplaatsen en een koffervolume van 375 liter. Er bestaat enkel een vijfdeursuitvoering, maar er is wel keuze tussen verschillende motoren. Nieuwste aanwinst is de 1.0 Boosterjet, een benzine met 112 pk.

Volkswagen T-Roc

Deze compacte SUV is iets kleiner dan de Tiguan. Qua motoren neemt hij grotendeels het aanbod van de Golf over, met aan de basis een 1.0-liter benzine met 115 pk, meteen de versie waarmee hij deelneemt aan de verkiezing.

Volkswagen T-Roc
Vorig artikelVAB-Gezinswagenverkiezing 2019: deelnemers categorie tot € 19.500
Volgend artikelVAB-Gezinswagenverkiezing 2019: deelnemers categorie elektrisch