platte band op reisFoto Shutterstock

De alarmcentrale van VAB-Reisbijstand krijgt steeds vaker oproepen voor wagens met een platte band. Bijna 1 op de 3 pechgevallen op reis is te wijten aan bandenpech.

We rijden steeds vaker lek op reis. Waar bij VAB-Reisbijstand tien jaar geleden slechts 1 op de 5 pechgevallen in het buitenland te maken had met bandenpech, is dat aandeel ondertussen gegroeid tot bijna 30 procent. Zoals in onderstaande tabel te zien is, gaat het aandeel bandenpech stelselmatig omhoog met vooral de laatste twee jaar een significante stijging.

Jaartal
Aandeel bandenpech / totaal pechgevallen
2017
23.5%
2018
23.9%
2019
24.6%
2020
26.6%
2021
29.1%
2022 (tot op heden)
28.8%

Waarom we steeds vaker lek rijden op vakantie? Een samenloop van omstandigheden. Allereerst is er de staat van het wegdek. Zeker kleine wegen in zuiderse landen verkeren niet altijd in topconditie. Daarnaast hebben mensen ook minder oog voor hun banden. We rijden te lang rond met slechte banden en kijken te weinig de bandendruk na. Uit cijfers van VAB blijkt dat slechts de helft van de Belgen de bandenspanning controleert voor vertrek op vakantie. Nog een verklaring is het gsm-gebruik. Het is gevaarlijk en wettelijk niet toegelaten, maar toch blijven veel mensen het tegen beter weten in doen. Wie op z’n gsm tokkelt is afgeleid, gaat daardoor al eens sneller van de rijbaan en rijdt zo in putten of raakt een borduur. Ten slotte zijn er ook de weersomstandigheden. Hitte zorgt er voor dat het rubber van de banden zachter is, waardoor je automatisch meer kans hebt op bandenpech. Hoe meer warme dagen, hoe meer lekke banden.

Schaarste

Bandenpech voorkomen is cruciaal deze zomer, zeker omdat het druk gaat zijn bij buitenlandse herstellers. Onderdelen gaan niet altijd aanwezig zijn, er zijn ook onvoldoende huur- of vervangwagens. Wat dat laatste betreft doet VAB er alles aan om de klanten weer huiswaarts te krijgen als hun wagen niet hersteld kan worden, onder andere door eigen wagens naar het buitenland te brengen. Voorzichtig zijn is dus de boodschap. We hebben steeds minder vaak een reservewiel. Een reparatiekit wordt tegenwoordig vaak aangeboden als alternatief, maar dat beschouwen onze wegenwachters niet als een volwaardige oplossing voor bandenpech. De reparatiekit helpt immers niet bij grotere schades aan de band en blijkt in de praktijk een grote smurrie die eerder extra schade aan de velg veroorzaakt dan het probleem oplost. De reparatiekit blijkt in 1 op de 2 pechgevallen geen optie te zijn, aangezien het vulmiddel enkel werkt bij kleinere lekkages en niet bij scheuren.

Vier tips om bandenpech te voorkomen

  1. Controleer je bandenspanning (ook van een eventuele reserveband). Doe dat minstens 1 keer per maand. Slecht afgestelde banden zorgen ervoor dat je banden sneller en onevenredig slijten. Is je wagen volledig beladen met passagiers en bagage? Verhoog dan de bandenspanning. In je instructieboekje kun je vinden tot hoe ver je de druk moet verhogen.
  2. Vervang tijdig je banden. Banden met te weinig profiel gaan sneller stuk. Je kan dit makkelijk zelf checken. Neem een muntstuk van 1 euro en steek het in de bandengroeven. Is het gouden randje van de munt zichtbaar ? Dan is de profieldiepte minder dan 3 mm en zijn je banden aan vervanging toe.
  3. Let op voor scherpe randen van putten, stoepranden of afval op de weg, hierdoor kunnen je banden stuk gaan.
  4. Zorg dat je wagen niet té zwaar geladen is. Een te zwaar geladen wagen zorgt voor extra belasting op je banden en ook dit kan sneller leiden tot een lekke of kapotte band.
Vorig artikelDe bagage checklist van VAB: zo vergeet je niets!
Volgend artikelHoe kun je wagenziekte voorkomen?