Als morgen dubbel zoveel mensen zouden telewerken, dan zouden er elk jaar 25 doden en zwaargewonden minder te betreuren vallen. Dat blijkt uit een studie van Vias institute.

Pendelen, een typisch Belgisch fenomeen

De Belg legt gemiddeld 6% meer kilometers per jaar af dan de Nederlanders en 9% meer dan de Fransen, terwijl de oppervlakte van ons land veel kleiner is.

8% van de werknemers doet telewerk

Een van de middelen om het steeds groter wordende fileprobleem aan te pakken is telewerk. In België is het aantal bedrijven waar telewerk echt mogelijk is echter nog altijd vrij beperkt. Slechts 18% van de werkgevers met meer dan 100 werknemers biedt telewerk aan hun werknemers aan. Gemiddeld 8% van de werknemers telewerkt minstens één dag per week. Bij bedrijven die telewerk aanbieden heeft 33% van de werknemers een job die hiervoor in aanmerking komt. Het potentieel om meer mensen te laten telewerken is dus zeker aanwezig.

10 telewerkers = 5 auto’s minder

Op dit moment wordt door telewerk al 2% van de woon-werkverplaatsingen vermeden in België en tot 4% in Brussel. Wanneer 10 personen thuis werken, betekent dit ‘s morgens en ‘s avonds gemiddeld 5 voertuigen minder op de weg voor de woon-werktrajecten.

16% telewerkers = 25 doden en zwaargewonden minder

Aangezien de totaal afgelegde afstand vermindert, nemen ook de verkeersongevallen af. 8% van de werknemers die gemiddeld 1 dag per week telewerken, zorgt voor 2% minder woon-werkverplaatsingen. Als morgen het aantal telewerkers verdubbelt, dan zouden er elk jaar 220 letselongevallen en 25 doden en zwaargewonden minder zijn. Door 20% vermeden woon-werkverplaatsingen – bijvoorbeeld 40% werknemers die 2 dagen per week telewerken – zouden er 3200 letselongevallen en 320 doden en zwaargewonden kunnen vermeden worden.

Vorig artikelVroegboekkorting: hoe werkt het?
Volgend artikel8 reistrends voor 2018