Nieuwe service VAB bij bandenpech

VAB krijgt steeds meer oproepen voor bandenpech. Omdat nieuwe auto’s nog zelden een reservewiel hebben, start VAB met een nieuwe service waarbij dag en nacht een nieuwe band geplaatst kan worden.

We rijden steeds vaker lek. In 2012 was 1 op de 5 pechgevallen bij VAB een lekke band, in 2017 is dat toegenomen naar meer dan 1 op de 4 pechgevallen. Dat heeft verschillende oorzaken, maar de slechte toestand van het wegdek op sommige plaatsen is een belangrijke reden. De lekke band wordt steeds meer veroorzaakt daar scheuren dan door scherpe voorwerpen. VAB-wegenwachters worden daardoor vaker geconfronteerd met niet-herstelbare bandenpech, waardoor ze de wagen moeten slepen. In 2012 konden de VAB-wegenwachters nog 85% van de pechvogels met bandenpech ter plaatse helpen, terwijl dat in 2017 terugliep tot 78%. Moderne wagens beschikken nog nauwelijks over een volwaardig reservewiel of noodreservewiel, het zogenaamde ’thuiskomertje’. Een wagen moet dan ook vaker naar een bandencentrale of garage gesleept worden. Vooral vervelend tijdens het weekend of ’s avonds, wanneer garages en bandencentrales gesloten zijn.

Geen reservewiel meer

VAB bracht de aanwezigheid van een volwaardig reservewiel bij 34 populaire modellen in kaart en vergeleek de situatie met die in 2012. Slechts 1 van de 34 auto’s beschikt in de basisversie over een volwaardig reservewiel. Ook het ’thuiskomertje’ komt minder vaak voor. Waar in 2012 nog 41% van de nieuwe wagens over een (tijdelijke) oplossing bij bandenpech beschikte, is dat nu slechts 12%. Een reparatiekit wordt tegenwoordig vaak aangeboden als alternatief, maar dat beschouwen onze wegenwachters niet als een volwaardige oplossing voor bandenpech. De reparatiekit helpt niet bij grotere schades aan de band en blijkt in de praktijk een grote smurrie die eerder extra schade aan de velg veroorzaakt dan het probleem oplost.

VAB biedt oplossing voor bandenpech

Het resultaat van het hogere aantal gevallen bandenpech enerzijds en het feit dat nog maar weinig moderne wagens een alternatief hebben anderzijds, heeft VAB aangezet om een nieuwe service te ontwikkelen voor haar leden. VAB biedt vanaf nu in België de mogelijkheid om ook buiten de openingsuren van garages en bandencentrales meteen een nieuwe band te laten plaatsen. Er werd een netwerk  met VAB-steunpunten over heel België opgezet waar de meeste courante banden beschikbaar zijn en de wegenwachter ook ’s avonds en tijdens het weekend terecht kan. Een VAB-lid is uiteraard niet verplicht om hiervan gebruik te maken en kan nog steeds kiezen om zich te laten slepen naar een garage of bandencentrale waar de band de volgende ochtend of na het weekend vervangen wordt. De resultaten van het proefproject zijn echter verbluffend: in april hebben de VAB-wegenwachters op die manier 39% van de gevallen buiten de openingsuren toch kunnen oplossen.

Alternatieven bij bandenpech

  1. Reparatiekit: 88%*

88% van de nieuwe auto’s beschikt over een reparatiekit als alternatief voor een lekke band. Met deze kit kun je een gat in de band dichten door een chemisch vulmiddel via het ventiel in te spuiten. De reparatiekit blijkt echter in 1 op de 2 pechgevallen geen optie te zijn, aangezien het vulmiddel enkel werkt bij kleinere lekkages en niet bij scheuren.

  1. Thuiskomertje: 9%*

In 2012 beschikte nog 15% van de nieuwe wagens over een thuiskomertje, nu is dat slechts 9%. Het wordt steeds vaker als betalende optie aangeboden, in plaats van een volwaardig reservewiel. Maar een thuiskomertje heeft beperkingen: je mag er slechts 80 km/u mee rijden.

  1. Runflat banden: 0%*

Zes jaar geleden monteerden enkele premiummerken (6%) nog runflat banden. Momenteel biedt geen enkel merk ze nog standaard aan.

*Standaard aangeboden bij het basismodel van 34 onderzochte wagens.

Thuiskomertje
Reparatiekit
Runflat-band
Omschrijving
Ook wel noodreservewiel (kleiner en smaller)
Chemisch vulmiddel voor kleine lekkages
Je kunt verder rijden met je lekke band.
Maximumsnelheid
80 km/u
80 km/u
80 km/u
Maximale actieradius
3000 km
50 km
80 tot 200 km
Verspreiding
Wordt steeds vaker als betalende optie aangeboden
Meest gebruikte alternatief
Bij topmodellen als optie, steeds minder gebruikt
Plaatsgebruik
Gemiddeld 60.000 cm³
Gemiddeld 5000 cm³
/
Aandachtspunt/nadelen
Hebben vaak een hogere bandendruk, wat het rijcomfort vermindert. Neemt extra plaats in de kofferruimte in. Kan storingsmeldingen veroorzaken (ABS en/of ESP) indien de diameter van het wiel te fel afwijkt van dat van het oorspronkelijke wiel.

Werkt slechts in 1 op de 2 gevallen. Bemoeilijkt herstelling van de band.

Opgelet: de houdbaarheid van een reparatieset is beperkt (meestal ca. 3 jaar). Denk eraan om dit te controleren.

Kan niet meer dienen bij ernstige schade.

Altijd geholpen!

Nog geen VAB-lid? Sluit hier je pechbijstand aan!

Lees ook

Deze tips helpen je om bandenpech te voorkomen.

Vorig artikelDe Provence in 15 pittoreske stops
Volgend artikelNieuwe vluchten naar Kenia en Dominicaanse Republiek