theorie-examen

Jongeren die aan een rijopleiding beginnen, slagen minder vaak voor het theorie-examen. Vooral het gebrek aan een degelijke basisopleiding blijkt een probleem.

In juni 2017 werd het theorie-examen strenger. Je moet nog steeds minstens 41 op 50 behalen, maar je mag sindsdien nog maar één zware fout maken (overtreding van derde of vierde graad). Bedoeling daarvan was dat jongeren minder zouden gokken tijdens het examen en zich dus beter zouden voorbereiden. Uit een enquête van VAB-Rijschool blijkt echter dat het slaagpercentage achteruit is gegaan, maar dat er aan de voorbereiding van de jongeren niets is veranderd. Voor het strengere theorie-examen was 74% van de jongeren van de eerste keer geslaagd, na juni 2017 was dat nog maar 45%.

11% van de jongeren heeft helemaal niet gestudeerd voor het theorie-examen.

Jongeren bereiden zich te weinig voor

Ondanks het strengere examen doen jongeren dus niet meer moeite om de verkeersregels te leren en hun slaagkansen te verhogen. Meer nog, het aantal jongeren dat niet heeft gestudeerd voor het examen is verdrievoudigd. 7 op de 10 studeren af en toe tussendoor, 2 op de 10 verdiepen zich hele dagen in de leerstof.

VAB vindt het schrappen van de speciale verkeerslessen (Rijbewijs op School) in het laatste jaar secundair onderwijs dan ook een foute beslissing. Het verdwijnen van dit leertraject wordt blijkbaar niet opgevangen door apps of online educatie. Ook de eerder schimmige snelcursussen die hoge slaagpercentages beloven, werken niet goed. Uit de enquête blijkt dat wie zo’n cursus volgde slechts 29% kans had om van de eerste keer te slagen, terwijl dat bij Rijbewijs op School 51% was.

VAB vraagt opnieuw verkeerseducatie op school

We moeten dus op langere termijn werken om jongeren de verkeersregels aan te leren. Uit eerder onderzoek van VAB blijkt dat jongeren tussen 20 en 30 jaar de regels het slechtst kennen. Amper 13% van hen slaagde voor de onlineverkeerstest van VAB ten opzichte van 15% gemiddeld. Jongeren bereiden zich wel online voor, en dat is een belangrijke basis, maar het is onvoldoende om een degelijke kennis van de verkeersregels op te bouwen. VAB vraagt daarom opnieuw meer aandacht voor verkeerseducatie in het secundair onderwijs.

Vorig artikelRyanair laat trolleys niet meer gratis aan boord
Volgend artikelWaar vind je de goedkoopste vliegtickets?