DFSK Fengon

DFSK is een nieuw Chinees merk dat sinds kort ook bij acht Belgische garages in de showroom staat. Het meest opvallende model is de DFSK Fengon.

DFSK is ontstaan uit een joint venture tussen Dongfeng en SOKON. Een groot deel van de productie bestaat niet uit zelfontworpen modellen, maar is een gevolg van samenwerkingen met Honda, Nissan, Citroën, Peugeot, Renault en Kia. Toch zijn er ook eigen modellen, en twee daarvan zijn verkrijgbaar in België: de Glory 580, een SUV met zeven zitplaatsen, en de DFSK Fengon, een kruising tussen een SUV en een vijfdeurscoupé.

DFSK Fengon biedt veel ruimte

Met zijn 4,69 meter heeft de mooi gelijnde DFSK Fengon het formaat van een grote middenklasser. Ondanks de glooiende daklijn hebben de passagiers achterin voldoende hoofdruimte. Ook qua beenruimte hoeven ze niet te klagen. De koffer heeft een aanzienlijk volume, is breed en kan worden verruimd door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Wel wordt het laden en lossen enigszins bemoeilijkt door de hoge laaddrempel. Vooraan word je getrakteerd op goed steunende en volledig elektrisch verstelbare sportstoelen. Ook het onderaan afgevlakte multifunctionele stuurwiel en de analoge tellers hebben een zekere sportieve uitstraling. Tussen de bestuurder en de voorste passagier prijken twee aanraakschermen. Het ene dient voor het infotainment, het andere voor de bediening van de airco en ventilatie. Het centrale deel van het dashboard staat trouwens lichtjes naar de bestuurder gericht. Voor de aankleding worden her en der chromen accenten gebruikt en is er over de hele breedte van het dashboard een strook met koolstof look geïntegreerd.

De DFSK Fengon is bijzonder scherp geprijsd, vooral als je rekening houdt met de uitgebreide lijst standaardvoorzieningen.

Benzine gecombineerd met lpg of cng

De DFSK Fengon is enkel verkrijgbaar met een 1.5-liter turbomotor van 136 pk. Daarbij laat de Belgische importeur de keuze tussen twee combinaties: benzine/lpg (€ 27.900) of benzine/cng (€ 29.230), degene die wij proefreden. De dwarsgeplaatste viercilinder wordt telkens standaard gecombineerd met een CVT, waarbij drie rijmodi mogelijk zijn. De Fengon is bijzonder scherp geprijsd, vooral als je rekening houdt met de uitgebreide lijst standaardvoorzieningen, gaande van lederen stoelbekleding, een automatische airco en een openschuifbaar panoramisch dak tot volledige ledverlichting, een elektrisch bediende achterklep en zelfs een dashcamera. Vijf jaar waarborg zonder kilometerbeperking behoort ook tot het pakket.

Laat hem maar cruisen

Het sportieve karakter dat de sportstoelen en de cockpit opwekken wordt van bij de eerste gereden meters bevestigd door de strakke demping van de ophanging en de scherp en vol aanvoelende stuurinrichting. Toch is deze Fengon geen sportieveling en dat komt door zijn gewicht van meer dan twee ton en de combinatie van motor en CVT. De viercilinder voelt wat zwak aan, vooral bij een laag toerental. Bovendien wordt hij tijdens het versnellen tot vervelens toe in een hoger toerental gejaagd door de continu variabele transmissie en dat terwijl de prestaties en vooral de hernemingen niet navenant zijn. Daardoor is deze Fengon minder geschikt voor de Belgische snelwegen, waarop hernemingen belangrijk zijn. Cruisen is meer zijn ding.

  • DFSK Fengon
TESTWAGEN
1.5 viercilinder turbo benzine/cng, 136 pk
TESTVERBRUIK
9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
161 g/km (NEDC)
BUDGET
  • vanafprijs (benzine/lpg, 136 pk): € 27.900 – basisprijs testmodel: € 29.230
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Geslaagd design
  • Zitruimte
  • Koffervolume
  • Goed steunende voorstoelen
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Vijf jaar waarborg
MIN
  • Prestaties
  • Enkel met CVT
  • Combinatie motor/CVT
  • Totaalgewicht
  • Verbruik
  • Laaddrempel
Vorig artikelMag je tegen de rijrichting in parkeren?
Volgend artikelDeze nieuwe auto’s mag je in 2021 verwachten