Peugeot 5008

De nieuwe Peugeot 5008 mag dan het formaat van een middenklasser hebben, hij kreeg wel degelijk de allures van een SUV.

Op avontuur met de Peugeot 5008

Ondanks zijn avontuurlijke looks is de nieuwe Peugeot 5008 echter geen offroader. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar. Peugeot voorziet wel het elektronische hulpmiddel Advanced Grip Control, dat je toelaat om te kiezen tussen vijf rijmodi (normaal, sneeuw, modder, zand, ESP off). Toegegeven, het is eerder een gadget. Je kunt je weliswaar aan een glibberige aardenweg wagen, maar door de modder of het zand ploeteren, is niet aan de 5008 besteed. De Hill Assist Descent Control laat je dan wel weer toe op een gecontroleerde manier (met 3 km/u) van een gladde, steile helling te rijden.

Een prima reiswagen voor bestuurder én inzittenden

Flexibel interieur

De grote verdienste van deze Peugeot is ontegensprekelijk zijn ruim en omvormbaar interieur. De tweede zitrij bestaat uit drie zitjes die afzonderlijk kunnen worden verschoven en neergeklapt. Als optie is er zelfs een tweedelige derde zitrij, maar die is enkel geschikt voor kinderen of volwassenen die bereid zijn om met geklemde en opgetrokken benen mee te rijden. Vooraan ontdekken we een knap afgewerkt dashboard, waarop je de tellers niet door, maar boven het stuurwiel afleest.

Vijf motoren

Voor deze Peugeot 5008 heb je de keuze tussen twee benzinemotoren en vijf diesels. Wij reden met de krachtigste zelfontbrander, een 2.0 HDi met 180 pk. Deze motor is zeker op zijn taak berekend en maakt van de 5008 een onvermoeibare langeafstandsrijder. Hij komt niet enkel tot zijn recht op de snelweg, ook op de secundaire weg rijdt hij bijzonder aangenaam en blijven de rolbewegingen ondanks de koetswerkhoogte heel beperkt, al voelt de vering van tijd tot tijd hard aan.

  • Autotest Peugeot 5008
TESTMOTOR
2.0 viercilinder turbomotor, diesel, 180 pk
TESTVERBRUIK
7,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
124 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 26.750
  • prijs testmodel: € 41.300
  • BIV: € 673,43
  • verkeersbelasting: € 487,38
PLUS
  • ruim en moduleerbaar interieur
  • keurige afwerking
  • ideale reiswagen
  • beperkte rolbewegingen
MIN
  • geen echte offroader
  • beperkte ruimte derde zitrij
  • prijzige topmodellen
  • af en toe harde vering

Ook getest

Peugeot 508

Leestip

Wist je dat Peugeot de eerste constructeur was die een auto met benzinemotor rubberen banden gaf? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Peugeot.

Vorig artikelGetest: Range Rover Velar
Volgend artikelDe noodstop hoort thuis in de rijopleiding